ترخیص کالا و مسیرهای آن و اهمیت نقش ترخیص کار گمرک
ترخیص کالا و مسیرهای آن و اهمیت نقش ترخیص کار گمرک
واتساپ: 09018317558 02142326

ترخیص کالا و مسیرهای آن و اهمیت نقش ترخیص کار گمرک

ترخیص کالا | مراحل ترخیص کالا | نقش ترخیص کار گمرک

یکی از مهم ترین مراحل در زمینه واردات کالا، ترخیص کالا و مسیرهای آن می باشد. ترخیص کالا متناسب با قوانین و مقررات یک کشور دارای مراحل مختلفی است. تجار و بازرگانان که اقدام به واردات یک کالا می کنند، باید برای خارج کردن کالای سفارشی خود از گمرگ از یک ترخیص کار گمرک کمک بگیرند. اهمیت کمک گرفتن از یک ترخیصکار مجرب بسیار زیاد است، چراکه ترخیص کالا از گمرک نیازمند اطلاع از قوانین و مقررات گمرک است.

 

واردات-ترخیص-کالا

 

برای آشنایی با ترخیص کار گمرک و وظایف آن کلیک نمایید.

 

ترخیص کالا به چه معنا می باشد؟

شامل مجموعه ای از اقدامات است که برای آزاد سازی یک کالای وارداتی از گمرک انجام می گردد. ترخیص کالای سفارشی از خارج از کشور یا به وسیله صاحب کالا و یا نماینده قانونی او که ترخیصکار نام دارد، انجام می گیرد. ترخیص کالا از گمرک نیازمند انجام برخی تشریفات گمرکی شامل آماده سازی، تهیه و ثبت مدارک و اسناد و … می باشد.

از آنجایی که انجام تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک می تواند زمانبر و در عین حال پیچیده باشد، معمولا صاحبان کالا این کار را بر عهده شرکت های فعال در زمینه واردات و ترخیص کالا قرار می دهند.

 

چگونگی ترخیص کالا از گمرک

کالای سفارشی صاحب کالا از باربری هوایی و یا دریایی به گمرکات مختف در سراسر کشور می رسد. در اولین قدم کالا به انبار گمرک هدایت می شود. برای خروج کالا از گمرک و به عبارتی شروع مراحل ترخیص کالا، فروشنده باید اسناد و مدارک لازم مربوط به کالا را ارسال کند. خریدار با دریافت این اسناد و مدارک می تواند برای ترخیص کالای خود اقدام نماید.

پس از وارد شدن اطلاعات کالا در سامانه اینترنتی گمرکی ایران، صاحب کالا و یا نماینده قانونی او ( ترخیص کار گمرگ) می تواند برای انجام تشریفات گمرکی اقدام کند.

 

مراحل ترخیص کالا و مسیرهای آن

ترخیص کالا از گمرک نیازمند پشت سر گذاشتن برخی مراحل و تشریفات می باشد. انجام این مراحل یا بر عهده صاحب کالا و یا ترخیصکار گمرک است. در ادامه به مراحل ترخیص کالا اشاره کرده ایم.

 

مرحله اول : ثبت اظهار در سامانه EPL

ترخیص کار گمرک در اولین قدم باید اطلاعات مربوط به کالا را در سامانه EPL وارد نماید به طوری که بدون مراجعه حضوری و به صورت آنلاین تمامی اطلاعات مربوط به کالا را در این سامانه وارد کند.

برای تکمیل اظهار نامبرده به اطلاعاتی شامل اظهارنامه واردات قطعی،کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار، بارنامه،ترخیصیه،گواهی مبدأ،فاکتور یا سیاهه خرید،اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات،پروفورما (پیش فاکتور)،مجوز ثبت سفارش، لیست عدل بندی، بیمه نامه، پروانه بهره برداری،کاتالوگ و بروشور، مجوز های قانونی،وکالت نامه رسمی، کارت حق العمل کاری و پروانه صادراتی نیاز می باشد.

تکمیل اظهار کالا در سامانه بسیار حائز اهمیت است و سعی کنید این فرم را با دقت بالایی تکمیل کنید و در نهایت نیز شماره سریال و شماره عطف مربوطه را دریافت کرده و یک برگه پرینت از آن تهیه نمایید، چراکه در مراحل بعدی نیز به آن نیاز می باشد.

 

مرحله دوم : احراز هویت و تعیین مسیر

در این مرحله دایره احراز هویت گمرک اسناد مربوط به کالای شما را بررسی خواهد کرد و در صورت تایید برایتان شماره ثبت یا کوتاژ صادر می کند.

 

مرحله سوم : کنترل کالا

برای ارزیابی بیشتر، کالا در یکی از سه مسیر سبز، زرد و یا قرمز قرار می گیرد. پس از عبور کالا از مسیرهای تعیین شده برای کنترل بیشتر وارد دایره ارزش، ارزش اضهاری، سوابق گمرکی و … می گردد. در ادامه به انواع مسیرهای عبور کالا اشاره می کنیم:

اولین مسیر: مسیر سبز

مسیر سبز شامل مراحلی از جمله صندوق، اجازه بارگیری، انبار داری، تشریفات گمرکی درب خروج، تایید نهایی، صندوق، اجازه بارگیری، انبارداری و تشریفات گمرکی درب خروج می باشد. با قرار گیری کالا در این مسیر راحت تر از گمرک خارج می شود.

 دومین مسیر: مسیر زرد

مسیر زرد شامل مراحلی از جمله بررسی کارشناسی، آزمایشگاه، ارزیابی استاندارد، تایید نهایی، صندوق، اجازه بارگیری، انبارداری و تشریفات گمرکی درب خروج می باشد. در واقع در این مسیر کالای وارداتی ابتدا باید توسط یک کارشناس بررسی گردد.

  سومین مسیر: مسیر قرمز

مسیر قرمز شامل مراحلی از جمله بررسی کارشناسی، آزمایشگاه، استاندارد، بررسی مجدد کارشناسی، تایید نهایی، صندوق، اجازه بارگیری، انبارداری و تشریفات گمرکی درب خروج می باشد. در این مسیر کالای وارداتی توسط دو کارشناس بررسی می گردد.

 

مرحله چهارم : اخذ مجوزهای لازم

برخی کالاها برای ترخیص از گمرک و به اصطلاح آزاد سازی نیازمند دریافت برخی مجوزهای لازم هستند. دریافت برخی گواهی ها متناسب با نوع کالا شامل گواهی استاندارد، گواهی بهداشت، مخابرات، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه و مالیات و … الزامی می باشد.

 

مرحله پنجم: بررسه تعرفه

در مرحله پنجم کالا توسط کارشناس سرویس بررسی می گردد و تعرفه گمرکی با اسناد کالا تطبیق داده می شود.

 

مرحله ششم : پرداخت هزینه و صدور سند ترخیص

دز این مرحله باید هزینه ای که از سوی گمرک جهت ترخیص کالا اعلام می گردد، پرداخت شود. پس از پرداخت هزینه برای صاحب کالا یک فیش پروانه سبز گمرک صادر می گردد که می تواند به کمک آن کالای خود را از گمرک خارج نماید.

 

مرحله هفتم : انبار داری و بارگیری

پس از دریافت مجوز خروج و تسویه با بخش حمل و نقل، مجوز بارگیری از انبار صادر می شود اما برای بارگیری فرد باید ابتدا هزینه مربوط به انبار را پرداخت کند. هزینه انبار شامل هزینه های تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمانی که کالا در انبار بوده است و … می باشد.

 

مرحله هشتم : خروج کالا از گمرک

در نهایت صاحب کالا و یا نماینده قانونی او می تواند از انبار دار گمرک، بیجک انبار را دریافت کرده و سپس وسیله نقلیه مورد نظر خود را برای حمل کالا وارد انبار کند.

 

 

اهمیت نقش ترخیص کار در ترخیص کالا و مسیرهای آن

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از مراحل واردات کالا، ترخیص کالا است که امری تخصصی و پیچیده است و در صورتی که صاحب کالا نسبت به مراحل آن و قوانین گمرک اطلاعات کاملی نداشته باشد، نمی تواند به موقع کالای خود را ترخیص کند و مشمول پرداخت یک هزینه اضافی نیز خواهد شد.

ترخیصکار گمرک فردی است که سال ها در گمرک فرایند ترخیص کالا را انجام داده است و نسبت به تمامی امور اطلاعات کافی دارد و می تواند کالای وارداتی شما را در زمان کوتاه و با هزینه کم تری از گمرک ترخیص کند. در صورتی که برای ترخیص کالای خود از ترخیص کار کمک بگیرید، نیازی به مراجعه شما به گمرک نخواهد بود و تمامی مراحل بر عهده او می باشد.

 

اهمیت بازرسی کالا در فرآیند ترخیص شدن کالا

 

یکی از مهم ترین مراحلی که یک وارد کننده باید بدان توجه داشته باشد، این است که از کیفیت محصولی که سفارش داده است، اطمینان حاصل کند. معمولا خریداران برای بازرسی دقیق کالا سعی می کنند از یک شرکت معتبر کمک بگیرند.

شرکت های فعال در زمینه ترخیص کالا، محصول سفارشی را از جنبه های مختلف شامل کمیت، کیفیت، استاندارد ها و گواهی های لازم بررسی می کند. این کار باعث اطمینان خاطر خریدار می گردد.

معمولا اگر شما به عنوان وارد کننده برای ترخیص کالای خود از ترخیص کار گمرک کمک بگیرید، می توانید بازرسی کالای سفارشی خود را در مرحله ترخیص کالا بدون مشکل انجام دهید.

 

هزینه ترخیص کالا و مسیرهای آن

 

هزینه ترخیص کالا از گمرک، همانطور که در مراحل مختلف ترخیص کالا از گمرک مطالعه کردید در بخش های مختلفی باید پپرداخت شود. به طور کلی هزینه های ترخیص کالا از گمرک شامل موارد زیر می شود:

  •  باربری
  •  انبارداری
  •  تخلیه
  •  صفافی
  •  تعرفه آزمایشگاهی
  •  کارشناسی کالا
  • و…

هزینه های نامبرده باید به صورت مستقل از هزینه حقوق ورودی پرداخت گردد. هزینه ای که بابت حقوق ورودی پرداخت می گردد، شامل سود بازگانی و چهار درصد از ارزش گمرکی کالا می باشد که باید به نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود.

 

ارتباط با کارشناسان گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان

 

شرکت بازرگانی پرشین تجارت دوان در زمینه واردات و ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا فعالیت می کند. این شرکت با برخورداری از کادری مجرب و ترخیص کار گمرک با تجربه و معتمد این امکان را به شما می دهد که کالای خود را در کم ترین زمان و بدون پرداخت هزینه اضافی از گمرک ترخیص کنید.

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان، ضمن ارائه مشاوره تخصصی پیرامون واردات کالا و ثبت سفارش، می تواند شما را در طی مراحل ترخیص کالا از گمرک نیز یاری دهد. شما بازرگانان و تجار محترم می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی به صورت رایگان از طریق شماره تماس 02142326 ، واتساپ 09018317541 با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-8-8
0 795

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ