صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها
صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها
واتساپ: 09018317558 02142326

صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها

صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها

صادرات توله شیر، ابتكار دولت یازدهم ، سال‌هاست باغ‌های وحش و باغ‌های پرندگان در سراسر كشور، مانند بسیاری از كشورهای توسعه نیافته، بخش عمده درآمد خود را از طریق توله‌كشی و قاچاق می‌گذرانند. مراكزی كه به دلیل شرایط نامناسب نگهداری از حیوانات و همچنین عدم رعایت بهداشت به جز اردوهای مدارس، بازدیدكننده چندانی جذب نمی‌كنند و به ناچار مخارج خورد و خوراك حیوانات و سایر هزینه‌های باغ وحش را از فروش توله‌های متولد شده تامین می‌كنند. البته درآمد حاصل از فروش این توله‌ها آنقدر هست كه علاوه بر تامین مخارج باغ وحش و زنده نگه داشتن حیوانات ساكن در آن، انگیزه‌ای برای صاحبان این مراكز به همراه داشته باشد تا همچنان به امرار معاش از طریق این كسب‌وكار نه چندان خوش‌آیند ادامه دهند. كسب‌وكاری كه لازمه آن محبوس كردن حیوانات در شرایطی نامناسب است و حاصل آن، اعتراضات و انتقاداتی كه هر از گاه از گوشه و كنار شنیده شده و در برخی موارد به برگزاری تجمع‌های اعتراضی در محل باغ‌های وحش یا باغ‌های پرندگان منجر می‌شود.

صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها

صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها

اما این رویه جاری در باغ‌های وحش كشور كه كسب درآمد از طریق توله‌كشی و قاچاق را شامل می‌شد هرچه كه بود، تا پیش از این همواره به عنوان تخلف و فعالیتی غیرقانونی شناخته می‌شد و امید آن می‌رفت كه زمانی، اراده‌ای استوار به منظور برخورد قاطع با آن به وجود بیاید. مراكزی كه بر خلاف نامشان، به‌جای آنكه با نگهداری از حیوانات در فضایی تا حد امكان مشابه به زیستگاهشان، مقدمات آشنایی بازدیدكنندگان با حیات وحش را فراهم آورده و درآمد خود را از راه جذب بازدیدكنندگان كسب كنند، زیر نقاب باغ وحش به تكثیر و قاچاق گونه‌هایی چون شیر و ببر مشغول بودند.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای سال 95، تعداد مراكز نگهداری از حیات وحش در سطح كشور به بیش از 85 واحد می‌رسید كه بخش عمده‌ای از آنها به دلیل قدمتشان، فاقد مجوز بهره‌برداری از سوی این سازمان بوده و در نتیجه فعالیتشان غیرمجاز محسوب می‌شد. این در حالی است كه اكنون با گذشت یك سال از اعلام آمار فوق، سازمان حفاظت محیط زیست، «ساماندهی وضعیت حیوانات در باغ وحش‌ها» را از اقدامات شاخص دولت یازدهم در زمینه محیط زیست اعلام می‌كند. ادعایی كه در صورت صحت، بدون شك اقدامی شایسته و امتیازی درخشان در كارنامه زیست محیطی دولت یازدهم خواهد بود. اما اینكه منظور از «ساماندهی» دقیقا چیست و سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های گذشته چگونه تعداد قابل توجهی از مراكز غیرمجاز نگهداری از حیات وحش را مورد ساماندهی قرار داده شاید چندان با ذهنیتمان جور در نیاید.

بیشتر بدانید :

قاعدتا وجود بیش از 85 مركز نگهداری از حیات وحش در كشور چندان ضروری به نظر نمی‌رسد آن هم مراكزی كه به جرات می‌توان گفت هیچكدام نه تنها استانداردهای بین‌المللی بلكه ضوابط قید شده در دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست را هم رعایت نمی‌كنند و بعضا فعالیتی غیرقانونی و بدون مجوز دارند. بنابراین با توجه به تاكید نمایندگان مجلس مبنی بر اینكه سازمان حفاظت محیط زیست برای تعطیل كردن مراكزی كه ضوابط را رعایت نمی‌كنند با خلاء قانونی مواجه نبوده و می‌تواند نسبت به جلوگیری از فعالیت این مراكز اقدام كند، به نظر می‌رسد ساماندهی این مراكز به معنای تعطیلی برخی مراكز و جلوگیری از توله كشی و قاچاق و بهبود شرایط نگهداری از حیوانات در مراكز باقی مانده باشد.

صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها

بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت اما «ساماندهی باغ‌وحش‌ها» نه به كاهش تعدادشان انجامید و نه به جلوگیری از توله‌كشی در شرایطی نامناسب و فروش توله‌ها به متقاضیان. آنچه طی ماه‌های گذشته در رابطه با باغ وحش‌ها شاهد هستیم حكایت از آن دارد كه بر خلاف آنچه انتظار می‌رود، «ساماندهی» در قاموس مسئولان محیط زیست دولت یازدهم به معنای صدور مجوز است برای آنچه كه پیش از ساماندهی غیرمجاز دانسته به شمار می‌رفته. چرا كه مراكز غیرمجاز بی‌آنكه خود را موظف به رعایت ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست كرده باشند موفق شده‌اند از این سازمان مجوز بهره‌برداری دریافت كنند. صدور مجوز بهره‌برداری برای باغ وحش گراش كه شرایط اسفبار نگهداری از حیوانات در آن همچنان مورد انتقاد فعالان زیست محیطی و رسانه‌هاست نمونه‌ای از «ساماندهی‌های مسئولان محیط زیست دولت یازدهم» در حوزه باغ‌وحش‌هاست.

از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست طی ماه‌های گذشته با صدور مجوز برای فروش توله‌های حیوانات متولد شده در باغ‌وحش‌ها، این مراكز را رسما به كانون‌هایی برای توله‌كشی و فروش گونه‌های حیات وحش به ویژه ببر و شیر تبدیل كرده تا كورسوی امیدی كه برای جلوگیری از این درآمدزایی غیرقانونی وجود داشت برای همیشه از بین رفته و ایران به كانونی برای تكثیر حیوانات در قفس‌هایی غیراستاندارد و فروش توله‌ها به كشورهایی چون پاكستان، افغانستان، امارات و دیگر كشورهای عربی تبدیل شود.

بیشتر بدانید :

صادرات توله شیر راهكار بالانس شدن هزینه و درآمد باغ وحش ها : از آنجا كه چندی پیش مسئول یكی از باغ‌‌های وحش، از صادرات قانونی توله شیر از این باغ وحش به كشورهای آسیایی سخن گفته بود و از سوی دیگر مستندات و فیلم‌های منتشر شده از معامله توله شیر در این باغ‌های وحش، حكایت از فروش سالانه 100 توله شیر در تنها یكی از باغ وحش‌های كشور داشت خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به منظور شفاف‌سازی در زمینه چرایی و ضوابط صدور مجوز برای فروش حیوانات متولد شده در باغ وحش، پرسش‌هایی را با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست درمیان گذاشت كه متاسفانه بدون پاسخ ماند. پرسش‌های خبرگزای تسنیم در رابطه با صدور مجوز برای صادرات حیوانات متولد شده در باغ‌های وحش را در ادامه می‌خوانید:

جزئیات قانونی شدن صادرات حیوانات متولد شده در باغ وحش، طی ماه‌های گذشته چیست و بر چه اساسی مجوز فروش این گونه‌ها به متقاضیان خارج از كشور صادر می‌شود؟

– آیا صدور مجوز برای فروش توله‌های ببربنگال و شیر‌آفریقایی انگیزه‌ای مضاعف برای توله‌كشی از این حیوانات برای مراكز نگهداری از حیات وحش به شمار نمی‌رود؟ آن هم باغ وحش‌هایی كه از حیواناتی چون شیر و ببر در شرایطی اسفبار و ناهماهنگ با ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌كنند و با ضعیفترین امكانات بهداشتی و تغذیه از این گونه‌های مولد، توله‌گیری می‌كنند.

– آیا برای توله گرفتن از این گونه حیوانات، ضوابطی وجود دارد؟ (مثلا اینكه هر از هر حیوان مولد چند بار توله گرفته شود)

–  آیا مراكز نگهداری از حیات وحش برای اخذ مجوز فروش و به اصطلاح، صادرات توله‌های حیات وحش (به عنوان مثال صادرات ده‌ها توله شیر در سال توسط تنها یك باغ وحش)، هزینه‌ای به صورت رسمی یا غیررسمی به سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت می‌كنند؟

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1302

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ