صوت سنج ( Sound Level Meter)
صوت سنج ( Sound Level Meter)
واتساپ: 09018317558 02142326

صوت سنج ( Sound Level Meter)

صوت سنج (صدا سنج sound level meter)چیست؟ اجزای سازنده صوت سنج كدامند؟

صوت سنج ( Sound Level Meter)

تعریف صوت سنج یا صداسنج Sound Level Meter

صوت سنج دستگاهی است كه قابلیت اندازه گیری پارامتر صدا بر حسب دسی بل را دارد. معمولا صوت سنج های موجود از نوع صوت سنج دیجیتال پورتابل بوده و نمونه های حرفه ای آن قابلیت آنالیز صوت ( آنالیزور صوت ) و ذخیره مقادیر اندازه گیری شده ( دیتالاگر صدا ) را دارد.

صدا چیست؟

وقتی تغییرات فشار هوا موجب تولید امواجی از فشار شده كه در اتمسفر منتقل می شود صوت ایجاد می شود . هنگام عبور،  این امواج به روش های گوناگونی با محیط خود ارتباط دارند. صدا واژه ای است كه  ناخود آگاه  برای صوت به كار برده می شود . طریقه انتقال صوت به صورت موج است كه موج سینوسی معمول ترین نوع موج صوتی است كه در یك سمت و بدون واگرایی از منبع تولید دور می شود.

برای اندازه گیری تراز فشار صوت ، صوت سنج ساخته شده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون “زبری سنج” کلیک کنید.

با وجود اینكه ویژگیهای ترازسنج های صوتی می تواند تنوع داشته باشد اما در كل یك ترازسنج صوت حداقل دارای سه قسمت مهم می باشد : الف – پردازشگر ب –میكروفن ج – نمایشگر

وظیفه هر میكروفن بر اساس اعمال فشار صوت بر سطح دیافراگم آن و تولید جریان متناظر الكتریكی می باشد. در پردازشگر با توجه به ویژگی دستگاه و نیاز كاربر ، اطلاعات گرفته شده از میكروفن تقویت ، توزین و پردازش  میشود سپس توسط نمایشگر دیجیتال یا عقربه ای مقادیر نشان داده می شود.

این وسیله كه یك میكروفن خازنی در ورودی خود دارد صوت را می گیرد و بعد از چند طبقه تقویت،این سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل  می كند و نشان می دهد. این وسیله یك تراز سنج صوت میباشد كه آلودگی های صوتی محیط را بر حسب دسی بل مشخص میكند و بر روی نمایشگر به ما نشان می دهد.

فركانس صدا:

موج صوتی یك فركانس مشخص دارد كه به شكل تعداد امواج كاملی است كه از یك نقطه مشخص در زمان یك ثانیه می گذرد.واحد و یكای فركانس هرتز است .ردیف صوتی قابل شنیدن برای انسان ها در رنج 20 هرتز تا 20000 هرتز می باشد.

توان صوت:

توان صوت بر حسب وات  تعریف شده و میزان انرژی صوتی تولید شده در واحد زمان است. كمترین میزان توان صوتی كه  قابلیت تحریك گوش انسان را دارد برابر با  10-12 وات می باشد.

شدت صوت:

میزان انرژی ای كه در واحد زمان از واحد سطح عبور میكند شدت صوت نام دارد . سطح  گفته شده بر راستای انتشار موج صوتی عمود میباشد.

كمترین شدت صوتی كه برای گوش انسان قابل درك میباشد، برابر با 10-12 وات بر مترمربع است.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

دیاگرام ترازسنج صوت: 

صوت سنج ( Sound Level Meter)

شیوه عملكرد صوت سنج:

صوت سنج ( Sound Level Meter)

مرحله ورودی

منظور از مرحله ورودی  تبدیل سیگنال میكروفن، به گونه ای است كه مدارات الكتریكی تراز سنج صوت كه استاندارد هستند، به آسانی بتوانندآن را پردازش كنند. در این مرحله از نظر تكنیكی  سیگنالی كه امپدانس بالایی دارد به سیگنالی تبدیل میشود كه امپدانس كمی دارد . توصیه می شود در مورد تعدادی ازتراز سنج های صوت كه میكروفن با چند متر سیم به دستگاه تراز سنج منتقل شود تا از این راه آن دو از یكدیگر دور شوند. احتمال ایجاد اختلالات الكترونیكی وقتی هست كه این  كابل مستقیما به میكروفن متصل شود .سیگنال به وسیله ی یك كابل به تراز سنج متصل می شود كه می تواند سیگنالی با امپدانس كم را منتقل كند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون “ضخامت سنج التراسونیك” کلیک کنید.

شناساگر:

شناساگر برای  تبدیل سیگنال متناوب به ولتاژ مستقیم است. نسخه ی واقعی صدای محیط ،توسط میكروفن متصل به تراز سنج صوت برداشت می شود. در این هنگام باید ثابت زمانی دستگاه انتخاب شود.

تجمیع كننده:

تراز سنج های قدیمی به وسیله ی مدارات آنالوگ ، بیشتر محاسبات و پردازش اطلاعات را انجام می دادند. تراز سنج های مدرن محاسبات و پردازش اطلاعات را به وسیله ی ریز پردازنده ها انجام می دهند . برای چاپگر از جمله وظایف تجمیع كننده تبدیل فشار صوت به واحد دسی بل ذخیره سازی اطلاعات،میباشد.

باطری:

باطری كه قوی نباشد باعث بروز خطا و كسب اطلاعات اشتباه می شود. تراز سنج های امروزی كاربر را از حالت و وضعیت باطری آگاه می سازند و یك آلارم هنگامی كه انرژی باطری حداقل شود میزنند.

میكروفن:

میكروفنی كه استفاده میشود بایستی بسیار دقیق باشد برای همین بسیار گران  میباشند .كیفیت میكروفن تا حد زیادی كلاس تراز سنج را تعیین میكنند . مثالی از میكروفن هایی كه عمدتا استفاده میشوند میكروفن های خازنی و میكروفن های الكترت هستند.

نمایشگر:

نمایشگر های عقربه ای  كه بر روی تراز سنج های قدیمی سوار میشدند دیگر ساخته نمیشوند. این دسته از نمایشگرها نمی توانستند  یك  نمایش بسیاردقیق داشته باشند . نمایشگر های جدید خیلی پیچیده میباشند و اكثرا دارای یك نمایشگر شبه آنالوگ میباشند . كه معمولا این نمایشگر یك ستون متحرك است كه طول آن باتوجه به عددی كه نشان داده میشود از طریق یك نشانگر زیاد و كم می شود.

صوت سنج ( Sound Level Meter) – حساسیت:

میزان سیگنال خروجی میكروفن های مختلف كه در تعدادی از اصوات یكسان قرار میگیرند امكان دارد فرق داشته باشند. به میزان اندكی خروجی میكروفن را تجهیزات معمولی كالیبراسیون تنظیم می كنند اما اختلاف سیگنال خروجی میكروفن ها تا حدی زیاد  است كه امكان یكسان سازی در كالیبراسیون های معمولی آنها وجود ندارد.جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون “تراز لیزری” کلیک کنید.

حالت نمونه برداری سریع و آهسته در صوت سنج ها:

اشاره به این كه دستگاه به صدا با چه سرعتی  از خود واكنش نشان می دهد. اكثر دستگاهها قسمتی را برای انتخاب حالت كند یا سریع دارند. حالت كند در بیشتر موارد برای برنامه های OSHA و شنیدن مكالمات به كار برده می شود و حالت سریع برای كم كردن سر و صدا به كار برده میشود. مثلا  خیلی سریعمنبع سر وصدای ناشی از سوختن را شناسایی میكند كه كارمندان آتش نشانی قادر به استفاده از آن هستند.

كاربرد های صوت سنج:

  1. آنالیز و بررسی صدای فرودگاه
  2. سالن های كنسرت
  3. آنالیز و بررسی قدرت و توان شنوایی انسان
  4.  تقاطع هایی كه دارای ترافیكهای زیاد هستند.
  5.  ساخت و ساز پروژه های عمرانی
  6. بهداشت حرفه ای  و بهداشت محیط
  7. مطالعات فشرده محیطی و كتابخانه ها
  8. عیب یابی وسایل آزمایشگاهی و دوار
  9. آنالیزر و پایش صدای دستگاههای پرسكاری / تراشكاری و اثرات آن بر اپراتوركنترل فنی اعم از كنترل منبع صوتی / مراقبت درست از دستگاهها / محل وشكل استقرار وسیله / تغییر و تحول در اجزاء و وظیفه دستگاهها / كنترل در مسیر انتشار صوت / كنترل صدا بر اساس برجذب صدا / كنترل صدا براساس ایزو لاسیون

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1592

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ