ارائه تسهیلات بیشتر به صادركنندگان و واحدهای تولیدی
ارائه تسهیلات بیشتر به صادركنندگان و واحدهای تولیدی
واتساپ: 09018317558 02142326

ارائه تسهیلات بیشتر به صادركنندگان و واحدهای تولیدی

تفاهم ‌نامه جدید میان گمرك و سازمان ملی استاندارد با هدف ارائه تسهیلات بیشتر به صادركنندگان و واحدهای تولیدی به امضای مسعود كرباسیان رئیس‌كل گمرك ایران و نیره‌ پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد رسید.

به گزارش روابط عمومی گمرك ایران، مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه امكان صدور كالاها بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان ملی استاندارد و همچنین امكان ورود كالاها برای واحدهای تولیدی بدون نیاز به اخذ مجوز موردی است.

بنابراین گزارش با تفاهم‌نامه جدید، صادركنندگان دارای گواهی صادركننده برتر از سازمان ملی استاندارد و كالاهای دارای پروانه كاربرد علامت استاندارد معتبر می‌توانند بدون نیاز به اخذ مجوز موردی سازمان استاندارد كالا‌های خود را صادر نمایند. در بند دیگری هم تفاهم شده كه درخصوص موضوع عدم نیاز به اخذ موردی برای صادركنندگان از سازمان ملی استاندارد، از توان شركت‌های بازرسی تأیید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط بهره‌گیری شود.

این گزارش می‌افزاید، در بخش دیگر این تفاهم‌نامه به امكان ورود كالاهای تولیدكنندگان بدون نیاز به اخذ مجوز ورودی از سازمان ملی استاندارد اشاره شده، به طوری كه درخصوص واحدهای تولیدی كه مستقیماً به موجب بند “ت” از ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و آیین‌نامه آن مبادرت به واردات مواد اولیه و تجهیزات حدواسط و اجزاء و قطعات ماشین‌آلات خط تولید در حد نیاز سالانه آنها و مشمول استاندارد اجباری می‌نمایند، پس از اخذ یكبار مجوز از سازمان استاندارد می‌توانند در موارد بعدی با ارائه گواهی‌نامه ثبت مواد اولیه/ حدواسط (همان كالا با همان مشخصات) پس از تأیید سازمان بدون نیاز به اخذ مجوز جدید با رعایت سایر مقررات كالای خود را وارد نمایند. همچنین گمرك و استاندارد با هدف ارائه تسهیلات ویژه به تولیدكنندگان تفاهم كردند كه شركت‌های بازرگانی صرفاً با ارائه قرارداد بین شركت و واحد تولیدی با تاریخ قبل از ثبت سفارش می‌توانند بدون نیاز به مجوز موردی استاندارد مبادرت به واردات كالاهای یادشده نمایند.

همچنین واحدهای تولیدی كه مستقیماً كالاهای سرمایه‌ای و ماشین‌آلات خط تولید را با تأیید دستگاه ذی‌ربط وارد نمایند، مشمول این تسهیلات خواهند بود.

بنابر این گزارش، براساس این یادداشت تفاهم، كالاهای ورود موقت (مشمول استاندارد اجباری) به تشخیص گمرك مطابق مندرجات مواد 50 و 51 قانون امور گمركی از شمول كنترل و نظارت سازمان معاف خواهند بود و كالاهای غیرتجاری به تشخیص گمرك به استناد تبصره ذیل بند 1 ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات از شمول كنترل و نظارت سازمان معاف می‌شوند. بند دیگر این تفاهم‌نامه به بهره‌گیری از توان شركت‌های بازرسی تأیید صلاحیت شده سازمان استاندارد با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط جهت تأیید امكان ورود كالاها بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان ملی استاندارد مربوط می‌شود.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

این گزارش حاكی است، در ابتدای مراسم امضای تفاهم‌نامه جدید میان گمرك و سازمان ملی استاندارد دكتر مسعود كرباسیان رئیس‌كل گمرك ایران در سخنانی با اشاره به اهمیت مجوز استاندارد برای كالاهایی كه از طریق مبادی رسمی و گمركی وارد كشور می‌شوند به نقش رسانه‌ها در این خصوص اشاره كرد و گفت: مردم باید بدانند كالایی كه از گمرك وارد كشور می‌شود و پروانه گمركی دارد حداقل مراحل اخذ مجوز استاندارد را گذرانده و باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود كه خرید كالاهایی كه به‌صورت رسمی و قانونی وارد كشور شده و مجوزهای قانونی را اخذ كرده‌اند به یك مطالبه عمومی تبدیل شود چراكه صحت آن كالا مورد تأیید استاندارد است. وی افزود: ما قبل از اینكه به چشم درآمدی به گمرك نگاه كنیم باید امنیت، سلامت و صحت كالاها را ببینیم.

كرباسیان در ادامه با اشاره به كاهش زمان ترخیص كالا از 26 روز به 3 روز برای واحدهای تولیدی گفت: با تعامل خوبی كه با سازمان‌های همجوار داریم به نحوی عمل كرده‌ایم كه هم‌اكنون ارتباط گمرك با سازمان ملی استاندارد، بانك مركزی، سازمان غذا و دارو، بیمه‌ها و بنادر به‌صورت الكترونیكی و لحظه‌ای صورت می‌گیرد.

ارائه تسهیلات بیشتر به صادركنندگان و واحدهای تولیدی

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه با ریاست دكتر كرباسیان در مجموعه گمرك و سیاست‌هایی كه ایشان پیاده كرده، در سال‌های اخیر می‌بینیم كه تحولات مثبت در گمرك اتفاق افتاده و روزبه‌روز شاهد تسهیل تجارت در گمرك آن هم تجارت كالاهای با كیفیت با نظارت سازمان استاندارد هستیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از بسته حمایت از تولید گمرك تمجید كرد و گفت: خوشبختانه با اینكه در ابتدای سال‌جاری هستیم، شاهد تعامل بسیار خوب گمرك با سازمان ملی استاندارد بوده‌ایم كه البته موضوع تعامل گمرك و استاندارد در بسته حمایت از تولید گمرك هم در چندین مورد قید شده است.

پیروزبخت در ادامه ضمن تشكر مجدد از دكتر كرباسیان رئیس‌كل گمرك ایران و همكاران ایشان بابت تعامل بسیار مثبت و گسترده با سازمان ملی استاندارد در جهت تسهیل و روان‌سازی امور گفت: سطح این تعاملات امروز به جایی رسیده كه همكاران ما در گمرك و سازمان ملی استاندارد احساس نمی‌كنند كه دو سازمان جدا هستند و تلاش می‌كنند تا در راستای اجرای سیاست‌های دولت الكترونیك با هم بتوانند مشكلات را در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی حل نمایند.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1101

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ