رقابت در بازار زعفران
رقابت در بازار زعفران
واتساپ: 09018317558 02142326

رقابت در بازار زعفران

 

 

قابت در بازار زعفران

رقابت_در_بازار_زعفران
رقابت در بازار زعفران : رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران ایران از ورود 30 كشور به كشت و توسعه تولید زعفران در سطح جهانی خبر دادو گفت:بزودی ایران در بازار زعفران با  رقبای زیادی دست و پنجه نرم خواهد كرد
علی شریعتی مقدم با اشاره به قاچاق گسترده پیاز زعفران ایران به كشور افغانستان گفت:متاسفانه بیش از دهسال است كه پیاز زعفران به افغانستان قاچاق می شود و همین مسئله موجب شده تا
امروز شاهد كشت و تولید 5تنی زعفران در این كشور باشیم كه اتفاقا به كشورهای مختلف نیز صادر می شود.
وی افزود: البته اهمیت كشت و تولید زعفران به اندازه ای است كه در حال حاضر كشور هلند از طریق طرح كشت بافت ،اقدام به تكثیر پیاز زعفران می كند و آن را به كشورهای مختلف می فروشد.
شریعتی مقدم با بیان اینكه مسئله توسعه كشت زعفران ایرانی تنها به این دو كشور محدود نمی شود،اظهار داشت : هم اكنون 30 كشور از جمله هند،آفریقای جنوبی،مراكش و چین نیز بدنبال كشت گسترده زعفران هستند تا از این طریق بخشی از بازار جهانی استراتژیك و پر سود آن را از آن خود كنند.

بیشتر بدانید :

هزار تن پسته از رفسنجان صادر شد

وی ادامه داد: ورود كشورهای مختلف به مقوله كشت زعفران یك خطر جدی برای تولید و صادرات زعفران ایران است كه در حال حاضر با تولید 300 تنی در سال،96 درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد.
به گفته رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران با وجود اینكه بیش از دهسال است كه پیاز زعفران به افغانستان قاچاق می شود و كشورهای زیادی به امر كشت این محصول استراتژیك توجه جدی نشان دادند،ولی هنوز برای حفظ و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران دیر نشده است.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

رقابت در بازار زعفران : این فعال صادر كننده زعفران با بیان اینكه در همه جای دنیا از بخش كشاورزی و به ویژه كشت كالاهای استراتژیك حمایت های متنوع و گسترده ای می شود،تصریح كرد:در حال حاضر از كشت و صادرات زعفران در ایران نه تنها حمایتی نمی شود بلكه شرایط پرداختن به تولید و صادرات آن روز به روز برای تولید كننده و صادر كننده ایرانی در مقایسه با رقبا سخت تر می شود.
وی افزود: به طور مثال در طول سالهای گذشته حمایت های دولت های وقت ازتولید محصولات كشاورزی كه قرار بود در قالب مشوق های صادراتی و نیز كاهش نرخ سود تسهیلات بانكی و … اجرا شود هیچگاه عملیاتی نشد و همین مسئله موجب شد تا امروز شاهد باشیم تا صادرات بخش قابل ملاحظه ای از زعفران تولیدی ایرانی به صورت خام و فله ای انجام گیرد.
وی گفت: متاسفانه مشكلات نقدینگی،مناسب نبودن بسته بندی زعفران تولیدی ایران وعدم شناخت بازارهای هدف باعث شده تا صادر كننده ایرانی مجبور باشد این كالای استراتژیك را به صورت فله ای و خام به كشورهای دیگر صادر كند.

بیشتر بدانید :

صدور نخستین محموله آرد از گناباد به افغانستان

شریعتی مقدم با اشاره به توجه افغانستان به توسعه كشت زعفران نیز گفت: در حالی افغانستان از دهسال پیش به فكر كشت زعفران افتاده كه در اجرای این تصمیم از حمایت كشورهای اروپایی برخوردار است كه با هدف جایگزین كردن كشت زعفران بجای خشخاش قصد دارند ،به مقابله با تولید وتجارت مواد مخدربپردازند.

به گفته شریعتی البته كشت زعفران منحصر به اقلیم خاص خود است كه كاملا با اقلیم كشت خشخاش متفاوت است.

رقابت در بازار زعفران : وی همچنین یكی از دلایل تصمیم كشورهایی نظیر افغانستان و چین برای كشت زعفران را مشكلات ایران در صادرات و عرضه به موقع این محصول استراتژیك در شرایط مانند تحریم اعلام كرد و اظهار داشت:در شرایطی كه ایران به دلیل نوسانات نرخ ارز و نیز مشكلات نقل و انتقال پولی نمی توانست مانند گذشته زعفران صادر كند،كشور افغانستان توانست با بهره برداری از خلا حضور ایران در بازارهای جهانی ،حمایت آمریكا در قالب واگذاری تضمینی بازار 40 تنی زعفران و نیز امتیاز تعرفه ای هند را از آن خود كند.

وی ادامه داد: با تمام این اوصاف هنوز برای حفظ جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران دیر نشده و مسئولان و برنامه ریزان كشورمی بایست با انجام یك سری از حمایت های عملی چون مقابله با قاچاق پیاز زعفران از كشور ، جذب سرمایه گذاری برای به روزرسانی صنایع بسته بندی و نیز بازار شناسی اقدام به حمایت واقعی و عملی از تولید و صادرات این محصول بومی ایران كنند.

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: حلقه مفقوده بازار شناسی در تولید و صادرات زعفران ایران موجب شده تا هیچگاه صادر كننده ایرانی نتواند به بازار نهایی زعفران كه بسیار پرسود است دست یابد وعملا كشوری چون اسپانیا بتواند سود اصلی و واقعی زعفران را در جهان از آن خود كند.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1562

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ