واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت
واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت ؛ بررسی آمارهای واردات نشان می دهد در 6 ماه نخست امسال خودرو بویژه «خودرو سواری» و «قطعات منفصله خودروهای سواری» بیشترین واردات را به ارزش 837 میلیون دلار به خود اختصاص داده اند. افزایش واردات خودرو

در نیمه نخست امسال 837 میلیون دلار خودروی سواری وارد كشور شد كه 4.1 درصد از كل سهم ارزشی واردات را به خود اختصاص داد.

دراین بازه زمانی، خودروهای سواری (به ارزش 837 میلیون دلار)، قطعات منفصله خودروهای سواری (به ارزش 821 میلیون دلار)، دستگاه های رادار و كمك ناوبری رادیویی (به ارزش 539 میلیون دلار)، لوبیای سویا (به ارزش 503 میلیون دلار) و برنج (به ارزش 476 میلیون دلار) پنج قلم عمده وارداتی به كشور بر اساس كدهای چهاررقمی تعرفه ای به شمار می آیند.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

بر اساس این گزارش، واردات خودرو سواری در این مدت نسبت به دوره مشابه پارسال، 68 درصد افزایش یافت؛ این افزایش ارزش واردات نسبت به سال گذشته در حالی رخ داده كه ارزش بسیاری از اقلام وارداتی با كاهش روبرو بوده و تراز بازرگانی كشور نیز مثبت 1.4 میلیارد دلار گزارش شده است.

نكته قابل توجه اینكه، ارزش واردات قطعات منفصله خودروهای سواری – كه دارای كد تعرفه ای متفاوت از خودروهای سواری است – نیز با 36 درصد افزایش نسبت به 6 ماهه مشابه پارسال به 821 میلیون دلار رسیده و چهار درصد از كل ارزش واردات را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بدانید :

برجام، عضویت در WTO و نارضایتی مردم از كیفیت خودروهای داخلی، سه عامل اصلی افزایش واردات خودروهای خارجی

در این ارتباط، با «ناصر بیك زاده مرزبانی» یكی از مدیران باسابقه صنعت خودرو كه در كارنامه ی خود فعالیت هایی همچون تاسیس یك شركت صنعتی خودرو، معاونت نیرو محركه ی ایران خودرو، مدیرعاملی شركت تحقیق و طراحی و تولید موتور ایران خودرو، مدیر عاملی شركت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و مدیرعاملی شركت ایساكو را دارد به گفت و گو نشستیم.

وی درباره دلایل افزایش واردات خودروهای خارجی به كشور گفت: به نظرم از وقتی كه بحث پذیرفته شدن ایران در سازمان جهانی تجارت(WTO) به عنوان ناظر تصویب شد، یك گام به كاهش تعرفه ها نزدیك شدیم.

وی ادامه داد: یكی از فرآیندهای اصلی عملیاتی شدن این عضویت این است كه به تدریج تعرفه ها را برداریم و دروازه ها را روی واردات آزاد باز كنیم؛ اگر آمارها را بررسی كنیم، می بینیم سال به سال آمار واردات خودروهای خارجی افزایش یافته است.

«بیك زاده مرزبانی» با اشاره به اینكه هنوز تعرفه واردات خودروهای خارجی 40 درصد است، گفت: با این حال پیش بینی می شود در آینده این عدد سال به سال كوچك تر شود.

وی با بیان اینكه ایران قصد عضویت در سازمان جهانی تجارت دارد، گفت: برای عضویت در این سازمان درخواست خود را از سالها پیش تقدیم كرده و بعد از چند سال، به عنوان عضو ناظر پذیرفته شده ایم؛ این یعنی تا دو سه سال دیگر می توانیم عضو این سازمان شویم.

بیك زاده مرزبانی افزود: اینها چراغ سبزهایی است كه از طریق آن، ایران نشان می دهد همسو با آزادسازی واردات عمل می كند؛ البته كشورهای با برنامه در این زمینه مانند مالزی، یك فرایندی را تعریف كرده و به خودروسازان داخلی اعلام كرده اند كه در چند سال این تعرفه ها را كاهش می دهیم؛ به این ترتیب، به خودروسازان داخلی فرصت دادند كه خود را به حد قابل رقابت برسانند؛ این كار اگر در كشور ما نیز انجام شود، باعث می شود خودروسازان داخلی نیز فكر بالا بردن كیفیت محصولات خود باشند.

وی گفت: البته در آمار واردات سال های آینده باید توجه كنیم كه با توجه به مشاركت های خودرویی اخیر مانند ایران خودرو، پژو، سایپا و رنو، به طور طبیعی یك سری از مدل های این خودروها در آینده در داخل كشور تولید خواهد شد و به عنوان تولید داخلی حساب می شوند؛ به این ترتیب داخلی سازی برخی از این مدل ها ممكن است آمار واردات خودروهای خارجی را تحت الشعاع قرار دهد.

وی درباره دلایل افزایش واردات افزود: نارضایتی مردم از پایین بودن كیفیت خودروهای داخلی باعث می شود گرایش به خودروهای خارجی افزایش یابد؛ در این میان هر چه تعرفه گمركی خودرو پایین تر بیاید، استقبال مردم از برندهای خارجی بیشتر خواهد شد؛ بنابراین حركت به سمت عضویت در سازمان جهانی تجارت و برداشته شدن گام به گام تعرفه های وارداتی، افزایش واردات خودروهای خارجی را به دنبال خواهد داشت.

بیك زاده مرزبانی اضافه كرد: البته در افزایش واردات خودروهای خارجی نمی توان نقش برجام و تسهیل روابط بانكی را نادیده گرفت؛ شركت های اروپایی بزرگ، حتی آنهایی كه پیش از تشدید تحریم ها در ایران حضور داشتند با تشدید تحریم ها از ایران رفتند؛ شركت های دیگر نیز در پاسخ به تقاضای ما برای تاسیس نمایندگی، اعلام می كردند كه «اجازه دهید مذاكرات به سرانجام برسد»؛ بعد از برجام، همه خودروسازان برای ورود به ایران با هم مسابقه گذاشتند.

این مدیر باسابقه صنعت خودرو اضافه كرد: تسهیل روابط بانكی و مبادلات پولی نیز در افزایش واردات خودروهای خارجی در ماه های اخیر بی تاثیر نبوده است.

وی گفت: افزایش ورود خودروهای خارجی علاوه بر عوامل سیاسی و اقتصادی، نتیجه یك عامل اجتماعی یعنی گسترش طبقه متوسط در كشور است؛ شاهدیم كه باوجود همه سیاست های دولت برای جمع آوری نقدینگی مردم، شاهدیم كه در 20 سال اخیر این رقم هر سال نسبت به سال پیش افزایش یافته است؛ یعنی مردم منابع مالی در دست دارند و هر سال دنبال خرید كالاهای بهتری هستند.

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت

بیك زاده مرزبانی، در پاسخ به پرسشی در مورد حضور برندهای متعدد در كشور و نتایج حضور این خودروها در ایران گفت: به جز چند كشور محدود، كشورهای دیگر در مورد استفاده از برندها مختلف كاملا آزادند؛ در چین، علاوه بر خودروهای چینی، همه برندهای مختلف از جمله آمریكایی، اروپایی و آسیایی به وفور مشاهده می شود.

وی ادامه داد: ‌80 درصد خودروهای چین برندهای خارجی و فقط 20 درصد داخلی اند؛ البته بیشتر این خودروسازان مانند «فورد، جی.ام، بنز و بی.ام.دبلیو» در چین مونتاژ می شوند اما با این حال برندهای خودشان است. مردم چین نیز اقبالشان به خودرهای خارجی است.

بیك زاده مرزبانی افزود: این مساله در اوكراین نیز مشاهده می شود؛ هرچند كشوری ثروتمندی نیست و یك جنگ را پشت سر گذاشته است اما شاهدیم كه 90 درصد خودروها در این كشور غیرروسی هستند و از برندهای معتبر دنیا در حال آمدوشد هستند.

وی اضافه كرد: در بیش از 90 درصد كشورهای دنیا استفاده از برندهای خارجی متداول است و محدودیتی قائل نمی شوند؛ ما نیز به جز خودروسازان آمریكایی، می توانیم راه را برای سایر خودروسازان دنیا باز كنیم. كما اینكه شاهدیم در یك سال اخیر هوندای ژاپن و برندهای جدید كره جنوبی آمده اند؛ حتی شنیده ام بحث ورود شركت «اشكودا» از جمهوری چك مطرح شده است و مذاكرات فولكس واگن با یك شركت داخلی در مراحل نهایی قرار گرفته است؛ یعنی در كشور ما نیز بجز خودروهای آمریكایی بقیه خودروها قابل ورودند و پیش بینی می كنم همه این خودروها به بازار ایران وارد خواهند شد.

تاكید قانون بر ارایه خدمات پس از فروش خودروهای خارجی

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در این شرایط امكان ارایه خدمات پس از فروش مناسب به مالكان خودروها وجود دارد؟ گفت: بر اساس قانون، اگر شركت واردكننده خودرو از شركت سازنده اصلی نامه ای مبنی بر متعهد شدن آنها نسبت به ارایه خدمات پس از فروش تا 10 سال نداشته باشند، اجازه واردات خودرو را دریافت نخواهد كرد. بنابراین، همه شركت ها باید این تعهد را بدهند كه در قبال واردات، این خدمات را ارایه می كنند.

بیك زاده مرزبانی افزود: واردكنندگان غیرنمایندگی نیز فقط می توانند خودروهایی بیاورند كه مراكز خدمات پس از فروش آنها در ایران وجود داشته باشد؛ به طور نمونه واردكنندگان بخش خصوصی تهران بیشتر روی واردات تویوتا و بی.ام.دبلیو و بنز متمركز شده اند زیرا خدمات پس از فروش این خودروها در كشور وجود دارد؛ به طور كلی، ورود برندهایی كه در ایران مراكز خدمات پس از فروش ندارند ممنوع است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا همه برندهایی كه شاهد حضور آنها در كشور هستیم، در سراسر كشور دارای مراكز خدمات پس از فروش هستند؟ گفت: این موضوع نیز ضوابطی دارد و برندها باید در تهران و شهرهای بزرگ كشور دارای نمایندگی باشند؛ به عنوان نمونه، مدتی پیش با ولوو مذاكراتی داشتیم و مدیران این شركت خودروساز تاكید داشتند كه نمایندگی های تهران و پنج شهر بزرگ ایران باید به این شركت معرفی شود.

بیك زاده مرزبانی افزود: بنابر این، برای ارایه خدمات پس از فروش به خودورهای خارجی قوانین مناسبی وجود دارد و تا این موارد پیش بینی نشود، آن برند مجوز واردات دریافت نمی كند.

وی یكی از پیامدهای واردات خودروهای خارجی را در اختیار گرفتن بازار خودروهای داخلی توسط خارجی ها عنوان كرد و گفت: در این شرایط اگر واردات آزاد شود و خودروسازان داخلی ما حركتی نكرده باشند، به طور قطع از بین خواهند رفت.

بیك زاده مرزبانی افزود: به نظرم بهترین حالت این است كه ایران خودرو را پژو و سایپا را رنو خریداری كند و این دو شركت سایت تولید محصول این دو خودروساز در خاورمیانه شود.

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت – افزایش واردات خودروهای خارجی، متاثر از ثبات نرخ ارز و افزایش تقاضای داخلی

«میثم رضایی» رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو نیز درباره دلایل افزایش واردات خودرو در ماه های اخیر گفت: افزایش واردات خودرو در 6 ماه اخیر، متاثر از ثبات نرخ ارز و افزایش تقاضاست. البته تعدادی از ورودی های سال 95 مربوط به ثبت سفارش انتهای سال 94 است.

وی ادامه داد: نكته قابل توجه اینكه چندی پیش رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو اعلام كرده بود بیشتر مراجعه های مردم به تعمیرگاه ها برای خودروهای داخلی بوده است. به گفته «رضا نیك آیین» رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو، مراجعه خودروهای تولید داخل سه برابر خودروهای خارجی بوده است.

رضایی اضافه كرد: به نظرم یكی از مهمترین علل توجه مردم به خودروهای خارجی، آسایش و آرامشی است كه بعد از خرید یك خودروی خارجی دارند؛ به عبارتی دیگر، برخی از خودروهای وارداتی امتحان خود را در ایران پس داده و اطمینان و نظر مشتریان را به خود جلب كرده اند؛ آنها توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو گفت: به دلیل عواملی همچون آپشن ها، ایمنی، ظاهر بهتر، كیفیت بالا و همچنین قیمت متعادل، تقاضا برای خودروهای خارجی افزایش و به همین دلیل واردات این خودروها افزایش یافته است.

وی افزود: یكی دیگر از عوامل گرایش مردم به خودروهای خارجی، نبود خودروهایی با فناوری و كیفیت خودروهای مشابه خارجی در تولیدات داخل است؛ آنجایی كه مردم انتظار دارند و حق دارند خودروی ایمن و مطابق سلیقه خود را سوار شوند، مقداری از گرایش ها به سمت خودروهای خارجی كشیده شده است.

واردات خودروهای خارجی، ارتقای كیفیت خودروهای داخلی را بدنبال دارد

رضایی در پاسخ به این پرسش كه حضور خودروهای خارجی چه مزایایی برای كشور دارد؟ گفت: واردات خودرو باعث ایجاد شوك در صنعت خودروی كشور شده است؛ در سال های اخیر شاهدیم كه خودروسازان داخلی متوجه نیاز بازار به خودروهایی با آپشن های بهتر، بالاتر و بروزتر شده اند و تلاش خود را برای از دست ندادن مشتریان ثابت بیشتر كرده و سعی می كنند خود را به خودروسازان جهانی برسانند؛ حال چه با مونتاژ و یا قرارداد و تولیدات مشترك.

وی ادامه داد: این از مهمترین تاثیرات واردات خودرو در كشور بوده است زیرا اگر خودروهای روز دنیا وارد كشور نمی شد شاید دور از باور نیست كه بگویم تغییرات امروزی در صنعت خودروسازی كشور رخ نمی داد و تحولی صورت نمی گرفت.

رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو در این رابطه افزود: این نكته نباید فراموش شود كه استقبال مردم یك كشور از یك یا چند برند خودرو، باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری آن برند در كشور می شود.

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت

وی گفت: وقتی مدیران شركت رنو یا پژو مشاهده كردند مردم ایران همچنان از خودروهای آنها استقبال می كنند، علاقه مند به سرمایه گذاری در كشورمان شدند و این باعث رشد اقتصاد در چشم انداز خواهد شد؛ به همین دلیل امروز شاهد ابراز علاقه مندی شركت های بزرگی چون هیوندای و … برای سرمایه گذاری و حضور در اقتصاد كشورمان هستیم.

رضایی افزود: علاوه بر این عوامل، اكنون برخی شركت ها و نمایندگی ها برای اینكه تعداد بیشتری از مردم بتوانند خودروی بروز و مطمئن تری سوار شوند شرایط های متنوعی برای فروش محصولات خود مهیا كرده اند و این خود باعث استقبال مردم از خرید خودروهای وارداتی شده است.

وی افزود: البته ناگفته نماند كه برخی در این بازار بدنبال پر كردن جیب خود از اطمینان مردم می روند كه با ساماندهی دقیق بازار می توان ضمن شناسایی افرادی كه قصد سو استفاده و كلاهبرداری دارند، زمینه اطمینان مردم به خرید با شرایط آسان را برای همگان فراهم كرد.

 لزوم بازبینی در قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی

رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه حضور خودروهای خارجی چه معایبی را برای كشور به همراه دارد؟ گفت: در شرایط كنونی فقط ورود خودروهای لوكس برای كشور و جامعه مفید نیست زیرا جولان این خودروها باعث به وجود آمدن فاصله طبقاتی در جامعه می شود اما داشتن یك خودروی روز كه شكل و ظاهر و برند لوكس گرایی و اشرافی گری نداشته باشد هیچ مانعی برای جامعه ندارد.

رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو اضافه كرد: تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1393، حذف خودروهای بالای 2500 سی سی از سامانه ثبت سفارش را به دنبال داشت؛ به این ترتیب تا حدی جلوی واردات خودروهای لوكس گرفته شد، اما شاهدیم كه هنوز خودروهای لوكس با حجم موتور كمتر از 2500 سی سی وارد خیابان های كشور می شود.

وی افزود: می توان با یك تصمیم كارشناسانه و استفاده از تجربه متخصصان در یك كارگروه، جلوی واردات خودروهای لوكس كه زیر 2500 سی سی هستند را گرفت و همچنین امكان ورود خودروهایی كه لوكس نبوده استاندارد مطلوبتری برای خانواده دارند را ایجاد كرد.

رضایی ادامه داد: یكی دیگر از معایب واردات خودرو، ضعف خدمات پس از فروش است؛ از آنجایی كه این خودروها از استاندارد و كیفیت مطلوبی برخوردارند تا چندین سال نیاز به مراجعه به تعمیرگاه ندارند و می توان با تقویت شبكه های خدمات پس از فروش این مشكل را نیز حل كرد.

واردات خودرو سواری 68 درصد افزایش یافت

وی اضافه كرد: البته باید توجه داشت كه ورود خودروهای بی كیفیت به كشور مانند دیگر اقلام بی كیفیت نه فقط به اقتصاد خانواده بلكه به اقتصاد كشور صدمه خواهد زد؛ زیرا مردم را درگیر تعمیرگاه ها و دادگاه ها خواهد كرد.

ورود 30 برند خودروی خارجی، منهای چینی ها

رضایی در پاسخ به این پرسش كه تقریبا چند برند خودروی خارجی وارد كشور می شود؟ گفت: اكنون به جز خودروهای چینی، نزدیك به 30 مدل خودرو وارد كشور می شود كه در این بین می توان به خودروهایی همچون بی.ام.دبلیو X4، كیاسراتو، تویوتا كرولا، تویوتا لكسوس، لكسوس، هیوندا النترا، كمری هیبریدی، كیا اپتیما، كیا اسپورتیج، كیا سورنتو، تویوتا رافور، هیوندایی توسان، هیوندایی سانتافه، تویوتا هایلوكس، تویوتا یاریس، بی.ام. دبلیو X3، رنو داستر، رنو سفران، رنو فلوئنس، اكسنت، آئودی، بی.ام.دبلیو 528i، كارولو XC90، وانت دوكابین هایلوكس تویوتا، بی.ام.دبلیو i8 هیبرید، بنز E250 اشاره كرد.

رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش كه «آیا در دیگر كشورها نیز این روند معمول است كه برندهای زیادی وارد بازار یك كشور شود؟» گفت: در بیشتر كشورها ورود برندهای متنوع آزاد است زیرا سلیقه ها و انتظارات مردم مشابه نیست؛ حال آنكه شاید در كشوری تنوع محصولات یك برند یا چند برند جوابگوی سلیقه های مردم آن كشور باشد؛ در واقع فقط برند نیست كه معیار سنجش باشد بلكه تنوع محصولات است؛ حال می تواند تنوع در یك برند باشد و اگر نباشد در برندهای دیگر جست وجو خواهد شد.

وی گفت: در عرصه رقابت هرچه تعداد رقبا بیشتر باشد به نفع مردم است؛ چون رقبا می كوشند با بالابردن استانداردها و كیفیت محصولات خود و با كاهش قیمت ها، مشتریان بیشتری را به سمت خود بكشانند و همیشه انحصار و نبودن رقیب در همه جا و در همه مقوله ها باعث فساد خواهد شد؛ در خودرو نیز نبود رقیب می تواند باعث عدم كیفیت خودرو و بالا بردن قیمت شود كه هر دو به نفع مصرف كننده است.

منبع : تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 995

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ