آیا ممنوعیت واردات بدون ارز صحیح است؟
آیا ممنوعیت واردات بدون ارز صحیح است؟
واتساپ: 09018317558 02142326

آیا ممنوعیت واردات بدون ارز صحیح است؟

آیا ممنوعیت واردات بدون ارز صحیح است؟بانک مرکزی در مورد کالاهای وارد شده و ترخیص شده قبل از ۱۶ بهمن و گشایش برات اسنادی بدون تعهد بانک دستورالعمل مهمی صادر کرده و واردات کالا از کشورهای چین، ترکیه، کره‌ جنوبی و هند برای ثبت سفارش‌های بعد از تاریخ ۱۶ بهمن ۹۶ بدون خرید ارز از بانک مرکزی ممنوع است.

آیا ممنوعیت واردات بدون ارز صحیح است؟

در این رابطه باید به این نکته اشاره داشته باشم که قاعدتا باید مقام تصمیم‌گیرنده دلایلش را برای فعالان اقتصادی تشریح کند، به‌ این صورت هضم قضایا و پذیرش اینگونه تصمیم‌گیری‌ها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود و شرایط مطلوب‌تری به وجود می‌آید.

چهار کشور نام برده شده از جمله بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ما هستند؛ اعم از صادرات نفتی و صادرات غیرنفتی. باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار دارد، بنابراین انتقال این ارزها در شرایط فعلی از این کشورها به مقاصدی که ما قصد داریم واردات انجام دهیم، به سهولت انجام نمی‌پذیرد.

به‌عنوان مثال، اگر بانک مرکزی ایران پولی را در چین داشته باشد، نمی‌تواند آن را به کشورهای دیگر منتقل کند؛ آن هم به‌دلیل محدودیت‌هایی است که در سیستم مالی برای ایران تعریف شده.درنتیجه، چون می‌خواهیم ارزها را در همان کشورها صرف خرید کنیم، مجبور هستیم از فعالیت کسانی که می‌خواهند از مجاری غیربانکی مثل صرافی خریدشان را انجام دهند، جلوگیری کنیم.

بیشتر بدانید :

تخصیص ارز در مناطق آزاد

بخشنامه ابلاغ شده، بخشنامه خوبی است؛ از این منظر که ما می‌توانیم پول‌هایمان را در کشورهایی که به آنها صادرات نفتی و غیرنفتی زیادی داریم و از طرفی نمی‌توانیم پولمان را از آنها خارج کنیم، در همان جا صرف خرید کالا کنیم و سایر پول‌هایمان را به این کشورها منتقل نکنیم.

در این میان، چند نکته مهم هم وجود دارد؛ به هر حال برای برخی از فعالان اقتصادی که خریدهای مدت دار با طرف‌های تجاریشان انجام می‌دهند، مشکلاتی ایجاد می‌شود.به‌عنوان مثال، عده زیادی در کشور چین با اعتبار شخصی خودشان خرید می‌کنند و حال ناچارند خریدهایشان را به‌صورت نقدی و از طریق بانک انجام دهند. زمانی که این کار از مسیر صرافی‌ها انجام می‌شد، فعالان اقتصادی هم می‌توانستند ارزشان را در نوبت‌ها و مقدارهای مختلف بفرستند و حسابشان را با طرف تسویه کنند و این موضوع، زمانی را برای تسویه‌حساب به آنها می‌داد.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

دیگر اینکه، الان یوآن چین (آنچه که بانک مرکزی می‌فروشد) گران‌تر از آن چیزی است که می‌توان در بازار صرافی پیدا کرد. البته برای خریدار کالا از چین، مراجعه به سیستم رسمی بانک و استفاده از ارزهای بانک مرکزی، خرید گران‌تری را سبب می‌شود.

این گزارشات توسط اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین ارائه شده و البته ما تقاضا کرده‌ایم آنها را به‌صورت مستند ارائه کنند تا به مقامات تصمیم ساز ارسال و بتوانیم نقاط ضعف آن را در پروسه عمل کمتر کنیم.

منبع : تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1397-1-20
0 1938

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ