افزایش مبادلات تجاری ایران و پاكستان
افزایش مبادلات تجاری ایران و پاكستان
واتساپ: 09018317558 02142326

افزایش مبادلات تجاری ایران و پاكستان

افزایش مبادلات تجاری ایران و پاكستان

افزایش_مبادلات_تجاری_ایران_و_پاكستان

بعد از سكوتی كه درخصوص ورود هیات‌های تجاری به ایران ایجاد شده بود، روز گذشته یك هیات تجاری از كشور پاكستان به سرپرستی رئیس سازمان توسعه تجارت این كشور با حضور در اتاق تهران، با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و گفت‌وگو كرد. در این دیدار طرفین بر لزوم توسعه همكاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری تا رسیدن به هدف تعیین شده پنج میلیارد دلاری و مبارزه با قاچاق كالا بین دو كشور تاكید ویژه‌ای داشتند. اعضای این هیات تجاری 30 نفره كه به نمایندگی از 25 شركت به ایران آمده‌اند در بخش‌های پوشاك و نساجی، مواد غذایی، برنج، میوه و سبزیجات، تجهیزات پزشكی، صنایع دستی، جواهرآلات و سنگ‌های قیمتی فعالیت دارند.

نایب‌رئیس اتاق تهران ایجاد شعب بانك‌ها و موسسات مالی در هر دو كشور را پیش‌زمینه‌ای مناسب برای ورود به توسعه همكاری‌ها عنوان كرد و در عین حال، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی میان دو طرف را یكی از ابزارهای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی ایران و پاكستان دانست. مهدی جهانگیری با اشاره به حجم 830 میلیون دلاری روابط تجاری دو كشور، این سطح روابط را با توجه به نزدیكی و ارتباط سیاسی و فرهنگی دو كشور، ناچیز عنوان كرد وگفت: برای ارتقای سطح همكاری‌ها نیاز به تدوین برنامه‌ریزی استراتژیك تجاری میان دو كشور داریم. این در حالی است كه زمینه ایجاد این استراتژی به دنبال سفر چندی پیش رئیس‌جمهور ایران به پاكستان و انجام مذاكرات سازنده میان مقامات بلندپایه هر دو كشور، فراهم است. وی با بیان اینكه مقامات هر دو كشور بر رساندن حجم مناسبات اقتصادی به 5 میلیارد دلار در سال تاكید دارند، افزود: كشور پاكستان در طول دوره تحریم‌ها، همواره در كنار ایران بود و اكنون پس از رفع تحریم، كشورهایی در صف نخست برقراری مناسبات قرار دارند كه در دوره سخت گذشته، ایران را تنها نگذاشتند.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

نایب‌رئیس اتاق تهران، یكی از زمینه‌های همكاری اقتصادی دو كشور را توسعه بخش حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان كرد و علاوه بر آن، صادرات برق از ایران به پاكستان را جزو سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت اقتصادی كشور دانست. از سوی دیگر، جهانگیری وجود قاچاق میان دو كشور را مانعی جدی بر سر راه گسترش مناسبات رسمی دو طرف بیان كرد و تلاش دولت‌های دو كشور برای حذف این معضل را جدی ارزیابی كرد. نایب‌رئیس اتاق تهران با تاكید بر توسعه مناطق ویژه اقتصادی میان دو كشور، افزود: دولت‌های دو طرف در این زمینه، برنامه‌های مناسبی در دست اجرا دارند و اتاق بازرگانی به‌عنوان بازوی قدرتمند بخش ‌خصوصی نیز آمادگی دارد شرایط سرمایه‌‎گذاری‌های لازم برای این بخش را فراهم كند. جهانگیری همچنین، برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در پاكستان و نیز تبادل هیات‌های تجاری میان دو كشور را گامی جدی در مسیر گسترش مناسبات اقتصادی عنوان كرد. رئیس سازمان توسعه تجارت پاكستان نیز در این گردهمایی، حجم مبادلات تجاری دو كشور را اندك عنوان كرد وگفت: با ایجاد روابط بنیادی، می‌توان حجم روابط را برای سال آینده افزایش داد. «سیدمحمد منیر» با بیان اینكه 60 درصد نفت و گاز پاكستان از ایران تامین می‌شود، افزود: در حال حاضر ایران از حجم 50 میلیارد دلاری مبادلات تجاری با جهان برخوردار است كه متاسفانه پاكستان سهم ناچیزی از آن دارد و باید تلاش بسیار بیشتری صورت بگیرد كه این سهم ارتقا داده شود و در حد و اندازه ظرفیت‌ها و قرابت‌های دو كشور همسایه باشد. وی گفت: در زمان اعمال تحریم‌ها، شاهد كاهش حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاكستان بودیم. در حالی كه پاكستان در سال 2009 معادل یك میلیارد دلار واردات نفت وگاز از ایران داشت.

بیشتر بدانید : تركیه بنز ساز شد

«سیدمحمد منیر» جدی‌ترین مانع بر سر راه توسعه مناسبات را تضعیف مبادلات پولی و مالی عنوان كرد و افزود: با ایجاد شعب بانك‌ها در هر دو كشور می‌توانیم این مشكل را برطرف كنیم. وی در عین حال، برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و كراچی را یكی از زمینه‌های ارتقای سطح همكاری‌های اقتصادی برشمرد. سرپرست هیات تجاری پاكستان با اشاره به اینكه تا پیش از تحریم‌ها، عمده مبادلات دو كشور از طریق امارات انجام می‌‌شد، افزود: به‌دنبال برجام و رفع تحریم، امیدواریم كه هرچه سریع‌تر روابط مستقیم تجاری میان دو كشور برقرار شود. وی با اشاره به اینكه طی روزهای جاری، نمایشگاه اختصاصی پاكستان در مشهد دایر است، گفت: بزرگ‌ترین نمایشگاه اختصاصی پاكستان طی بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

سرپرست هیات تجاری پاكستان تسهیل صدور ویزای تجاری برای تردد میان دو كشور را نیز مورد تاكید قرار داد و خواستار آن شد كه ضمن برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری، برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، زمینه‌سازی صورت گیرد. رئیس سازمان توسعه تجارت پاكستان در نظری مشابه با نایب‌رئیس اتاق تهران، وجود قاچاق میان دو كشور را آسیب جدی برای شكل‌گیری روابط اقتصادی دو طرف دانست و تاكید كرد كه تلاش برای رفع این معضل باید در اولویت همكاری‎ها باشد. در این نشست همچنین مهدی پورقاضی، رئیس كمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مبادله كالاهای تجاری میان دو كشور از طریق مبادی رسمی را مورد تاكید قرار داد وگفت: چنانچه بتوانیم مبادلات تجاری را برابر با استانداردها از طریق مبادی قانونی و رسمی پیش ببریم، قاچاق متوقف خواهد شد.

منبع : دنیای اقتصاد

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1279

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ