اگر کالای فاسد شدنی دارید، حتما از پیش اظهاری بهره بگیرید.
اگر کالای فاسد شدنی دارید، حتما از پیش اظهاری بهره بگیرید.
واتساپ: 09018317558 02142326

اگر کالای فاسد شدنی دارید، حتما از پیش اظهاری بهره بگیرید.

اگر کالای فاسد شدنی دارید، حتما از پیش اظهاری بهره بگیرید.

۳ مزیت اظهار قبل از ورود کالا به گمرک

  • جلوگیری از فسادپذیری کالا
  • کاهش زمان ترخیص کالا از گمرک
  • رصد آسان کالا توسط نهادهای نظارتی

موارد ذکر شده ، سه مزیتی هستند که پیش اظهاری واردات کالا به گمرک به همراه دارند. به گزارش شمانیوز مدتی می شود که دستورالعمل اظهار قبل از ورود کالا به گمرکات کشور ابلاغ شده است. این دستورالعمل به منظور حذف اسناد کاغذی و انجام کلیه تشریفات گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی به صورت الکترونیکی، به اطلاع گمرکات اجرایی رسیده است. به عبارت دیگر گمرک جمهوري اسلامي ايران مطابق توصيه هاي سازمان جهاني گمرک و برنامه هاي دولت در حوزه تجارت و هم چنين در راستاي اهداف خود در جهت بهبود فضاي کسب و کار و رفع موانع توليد، اقدام به راه اندازي اظهار پيش از ورود کالا در بنادر کشور کرده است.

در همین راستا محمدرضا صفا، نايب رئيس کميسيون مديريت واردات اتاق ايران با اشاره به اینکه اظهار قبل از ورود کالا از مزیت های طرح گمرک الکترونیک است، گفت: با استفاده از این  امکان در سامانه تجارت فرامرزی گمرک، صاحبان کالا، تجار و شرکت های حمل و نقل می توانند پیش از ورود کالا به بندر محموله های خود را در سامانه اظهار کنند.

اگر کالای فاسد شدنی دارید، حتما از پیش اظهاری بهره بگیرید.

وی درخصوص مزیت های اجرایی شدن دستورالعمل اظهار قبل از ورود کالا ادامه داد: مزیت نخست این طرح آن است که از میزان فسادپذیری کالا در گمرک کاسته می شود. به بیان دیگر پيش از اين ضمانت نامه ها به صورت کاغذي صادر مي شد ولي اکنون اين ضمانت نامه ها به صورت الکترونيکي دريافت شده که این امر منجر به ایجاد شفافیت و دقت در دستگاه های نظارتی نیز می شود.نايب رئيس کميسيون مديريت واردات اتاق ايران در خصوص مزیت دیگر این دستورالعمل افزود: با استفاده از این دستورالعمل، زمان ترخیص کالا نیز کاهش یافته است. در واقع پیش اظهاری قبل از ورود کالا به واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای واسطه ای کمک می کند در مدت زمان کوتاه تری کالای خود را ترخیص کنند و دیگر کالایی در گمرک نماند.

بیشتر بدانید :

مصرف تیلاپیا آری یا خیر ؟

وی به سومین مزیت دستورالعمل اظهار قبل از ورود کالا اشاره کرد و گفت: زمانی که اطلاعاتی چون بارنامه و ثبت سفارش به شکل الکترونیکی ثبت شود نهادهای مربوطه می توانند از تمام مراحل این کالا اطلاع داشته و آن را رصد کنند و از سوی دیگر مدارک این کالا مورد بررسی بنادر و گمرک گردیده و تایید شده بنابراین از قاچاق کالا جلوگیری به عمل می آید.

صفا در خصوص اسناد و مدارک لازم جهت اظهار قبل از ورود کالا اضافه کرد: اسناد مورد نیاز جهت شروع عملیات اظهار قبل از ورود شامل بارنامه، ثبت سفارش، فاکتور، تاییدیه های بنادر و انبار و در نهایت گواهی مبدا است.

نايب رئيس کميسيون مديريت واردات اتاق ايران با اشاره به اینکه اظهار قبل از ورود اختیاری است، تصریح کرد: در واقع این دستورالعمل در راستای اعطای تسهیلات ویژه به خدمت‌گیرندگان است و به همین دلیل گمرک به صاحب کالا اعلام می کند در صورت تمایل می تواند از این رویه استفاده کند.

اگر کالای فاسد شدنی دارید، حتما از پیش اظهاری بهره بگیرید.

صفا با اشاره به اینکه این دستورالعمل به ویژه برای واردات کالاهای واسطه ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود، گفت:  طرح سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری و طرح های دیگر الکترونیکی در گمرک از ابتدا با موافقت و مخالفت عده ای روبه رو شد. از آنجاییکه برخی تجار و واردکننده ها برای واردات کالای خود از سیستم جامع گمرکی استفاده می کنند با این طرح موافق بودند چرا که از یک سو این سیاست موجب کاهش تخلفات شده و از سوی دیگر تبدیل سیستم کاغذی به الکترونیکی از دستبرد به اسناد نیز می کاهد مورد تایید بسیاری از تجار و واردکنندگان قرار گرفت.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

به گفته وی اما در این میان برخی نیز وجود داشتند که از این طرح چندان استقبال نکردند؛ چرا که الکترونیکی شدن فرایندهای ورود و ترخیص کالا در گمرک موجب شفاف سازی در امور و کاهش فساد و هزینه ها شده است خشم و ناراحتی عده ای را برانگیخته است.

صفا در خصوص تاثیر این طرح بر روی هزینه ها نیز گفت: این طرح باعث می شود تا هم برای واحدهای تولیدی، هم واردکنندگان و تجار به صرفه باشد و هم منافعی عاید اقتصاد کشورمان شود. در واقع این خدمات برای همه تجار و بازرگانان است تا بتوانند تشریفات گمرکی را قبل از ورود محموله به بندرهای کشورمان انجام دهند تا محموله ها در گمرک ها توقف نداشته باشد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-10-26
0 1706

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ