بازار كدام محصول صادراتی داغ است؟
بازار كدام محصول صادراتی داغ است؟
واتساپ: 09018317558 02142326

بازار كدام محصول صادراتی داغ است؟

بازار كدام محصول صادراتی داغ است؟

sanctions

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موانعی كه در دوران تحریم بر سر راه تجارت ایران بود، مهم‌ترین ظرفیت‌های تجاری ایران در دوران پساتحریم را شرح می‌دهد.
حسین سلیمی در پاسخ به این سؤال كه در دوران پساتحریم و با اجرایی شدن برجام، تجارت چه محصولات ایران رونق می‌گیرد؟ بازار کدام محصول صادراتی داغ است؟

عنوان كرد: یكی از مسائلی كه تحریم برای صادرات ما به وجود آورده بود، مشكلات صادرات پتروشیمی‌ها بود. در آن دوران كشورها می‌ترسیدند از ایران خرید كنند چون نگران بودند كه مشمول تحریم شوند. به همین علت هم بعضی اوقات خرید محصولات پتروشیمی‌ ما مستقیم انجام نمی‌شد، بلكه از طریق واسطه‌ها یا غیرمستقیم صورت می‌گرفت و به ضرر صادركننده بود. مبلغی كه صادركننده‌های این محصولات می‌گرفتند درصدی كمتر بود از وقتی كه شركت‌های خارجی مستقیما از آنها خرید می‌كردند.

او همچنین در مورد محصول صادراتی افزود: در دوران پساتحریم، خوشبختانه می‌توان گفت از دو – سه هفته آینده عملاً همه شركت‌های خارجی می‌توانند مستقیم از ایران خرید كنند. یكی از مهم‌ترین صادرات ما هم محصولات پتروشیمی است كه رقمش هفت – هشت میلیارد دلار صادرات در سال بوده، اما متأسفانه از آغاز امسال، روند صادرات ما رو به كاهش بوده است. به هر حال با اجرای برجام قطعا صادرات ما روی همان 30 میلیارد دلار می‌رود. اروپایی‌ها و كشورهای دیگر محصولات پتروشیمی را مستقیما به خریدارانی كه مورد نیازشان است می‌فروشند. چنین صادراتی كمتر برای ما هزینه خواهد داشت. چون در دوره تحریم پول را از طریق صرافی‌ها یا راه‌های دیگر می‌دادند با یك هزینه‌ای كه كارمزد و… برمی‌داشتند، ارقام وارده به صادركننده كمتر از ارقام واقعی بود.

بیشتر بدانید :

او درباره واردات هم اظهار كرد: ما مشكلات ارزی داریم. دولت الآن دارد طرح‌هایی تهیه می‌كند كه با تعرفه‌ها طوری بازی كنند كه اگر كالاهایی در داخل با كیفیت بالا تولید می‌شود، اجازه ورود آنها را با یك تعرفه بالاتر بدهند. ارز مبالدله‌ای هم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، عملا باید با ارز آزاد وارد كنند. پس بنابراین تولیدكنندگان داخلی می‌توانند با محصولات وارده رقابت كنند، به خاطر اینكه گران‌تر وارد خواهد شد. در آن شرایط اگر تولیدكننده محصولی با كیفیت بالا داشته باشد، رقابتش خیلی راحتتر خواهد بود تا دورانی كه در تحریم بودیم و مشكلات خرید مواد اولیه و انواع و اقسام مشكلات دیگری كه صنایع ما با آنها مواجه بودند.

سلیمی همچنین گفت: همین صنایع با لغو تحریم‌ها می‌توانند راحت‌تر عملیات بانكی داشته باشند. آنها هم مجبور نیستند با چند دست، هزینه اضافه پرداخت كنند تا پول را به دست طرف برسانند. در دوران طی‌شده، عملا همه پول را اول كارپرداخت می‌كردند، ولی الآن از طریق گشایش اعتبار، بزرگ‌ترین خدمتی كه به واردكنندگان مواد اولیه می‌شود این است كه می‌توانند پول را در موقعی كه اسناد و كالا برسد، پرداخت كنند. آن موقع عملا كل مبلغ را به صورت پیش‌پرداخت می‌دادند، بعد از سه – چهار ماه مواد اولیه یا مواد واسطه‌ای مورد نیاز كارخانه‌شان را دریافت می‌كردند. ولی در حال حاضر اگر گشایش اعتبارها بعد از تحریم به شكل جدید، انجام شود، موقعی كه كالا برسد پول پرداخت می‌شود. این برای واردكنندگان مواد اولیه بسیار كارگشاست.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

او با اشاره به ظرفیت ایران در بخش پتروشیمی، بیان كرد: رقابت كردن ایران با پتروشیمی‌ها خیلی راحت‌تر از سایر محصولات است. مثلاً ما در زمینه فولاد نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت كنیم با توجه به قیمت تمام‌شده بالاتر و اینكه هزینه‌های تولید در اینجا بالاتر است. به همین دلیل درباره پتروشیمی‌ها ما خیلی خوب می‌توانیم صادرات این محصولات به كشورهای خارج را داشته باشیم، البته اگر مستقیم باشد و مشكلات تحریم‌ها و اینكه باید ارز چند دست بگردد، رفع شود، به نظر من قطعا به نفع صادركنندگان است و همچنین به نفع رقابت‌شان با كشورهای دیگر خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1327

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ