ترانسدیوسر و ترانسمیتر
ترانسدیوسر و ترانسمیتر
واتساپ: 09018317558 02142326

ترانسدیوسر و ترانسمیتر

ترانسدیوسر و ترانسمیتر

ترانسدیوسر و ترانسمیتر چیست؟

ترانسدیوسر و ترانسمیتر

ترانسدیوسر چیست؟

ترانسدیوسرها یا مبدلهای صنعتی برای تبدیل كمیتهای مختلف آنالوگ و دما به سیگنالهای استاندارد ولتاژ و جریان و همچنین برای ایزولاسیون سیگنالها مورد استفاده قرار میگیرند. وجود آمپلیفایر ایزولاتور در مدارات این گونه تجهیزات، باعث جلوگیری از اثر نویز موجود در ولتاژ تغذیه یا خود سیگنال در خروجی تولید شده میگردد.

در حالت كلی ترانسدیوسرها را میتوان بصورت زیر دسته‌بندی نمود:

  • مبدل ولتاژ/جریان (AC یا DC) به ولتاژ/جریان
  • مبدل سنسور دما (ترموكوپل یا RTD) به ولتاژ/جریان
  • ایزولاتور ولتاژ و جریان

خروجی بعضی از مبدلها قابل انتخاب یا قابل برنامه‌ریزی می‌باشد. بدین ترتیب كاربر میتواند توسط نرم افزار مربوطه، كلیه پارامترهای مبدل را تنظیم و كالیبره نماید.

ترانسمیتر چیست؟

ترانسمیتر از تركیب دو واژه TRANSFER و METER گرفته شده است. یعنی تجهیزی كه بتواند یك كمیت فیزیكی را اندازه گیری كرده وآن را به مكانی دورتر مثل اتاق كنترل انتقال دهد.

ترانسمیتر می تواند نیوماتیكی و یا الكترونیكی باشد. در هر دو مورد،سیگنال ارسالی استاندارد بوده و برای تجهیزاتی كه در LOOP كنترل قرار دارند قابل فهم می باشد.در نوع الكترونیكی جریان 20-4 میلی امپر و در نوع نیوماتیكی فشار هوای 15-3 (PSI)یا (bar)از سوی TRANSMITTER به كنترلرهای الكترونیكی و نیوماتیكی ارسال می شود. ترانسمیتر ایزوله (TRANSMITTER) جهت تبدیل انواع سیگنال های آنالوگ با دقت و كیفیت عالی به كار می رود.

با پشتیبانی از تمامی سیگنال ها و رنج های مختلف اندازه گیری شامل سیگنال 4 تا 20 میلی آمپر DC، 0 تا 20 میلی آمپر DC، 0 تا 5 ولت DC، 0 تا 10 ولت DC، انواع ترموكوپل (Thermocouple) J,K,B,R,S,T,E,N، انواع RTD و PT100، پتانسیومتر (Potentiometer)، مقاومت (Resistance) . ورودی و خروجی كاملا ایزوله در برابر نویز و نوسانات برق، فیلترینگ و تقویت سیگنال از نكات مهم در ترانسمیتر می باشد.

خروجی بدست آمده از ترانسمیترها قابل استفاده در نمایشگرها، سیستم های پی ال سی (PLC) و تمام تجهیزات كنترلی می باشد و امروزه ترانسمیتر مصرف زیادی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، ریخته گری، داروسازی، مهندسی پزشكی و بطور كلی هر سیستمی كه نیاز به اتوماسیون صنعتی دارد، پیدا نموده است.

ساختمان ترانسمیتر ها

 بطور كلی ترانسمیتر ها از سه قسمت اصلی حس كننده، مبدل(ترانسدیوسر) و تقویت كننده تشكیل می شود. ترانسمیترها درانواع الكتریكی و نیوماتیكی ساخته می شوند. برای مدرج كردن و یا كالیبره كردن ترانسمیتر ها طبق دستور سازنده با دادن ورودی های معین و معلوم خروجی را تنظیم می كنیم .

كاربرد ترانسمیتر ها

سنسورها وترانسمیترها اجزای یك پروسه صنعتی هستند كه كاربردهای فراوانی در پروسه های متنوع دارند. امروزه مصرف زیادی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، ریخته گری، داروسازی، مهندسی پزشكی و بطور كلی هر سیستمی كه نیاز به اتوماسیون صنعتی دارد، پیدا نموده است. كاربرد عمده این قطعات در ارزیابی عملكرد سیستم و ارائه یك فیدبك با مقدار و وضعیت مناسب است كه بدین ترتیب كنترلر سیستم متوجه وضعیت كاركرد آن و چگونگی حالت خروجی خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

ترانسمیتر فشار چیست؟

ترانسمیتر فشار(Pressure Transmitter پرشر ترانسمیتر، منتقل كننده فشار) از جمله تجهیزات پركاربرد ابزار دقیق  جهت كنترل فرآیندهای صنعتی میباشد كه اغلب برای اندازه گیری فشار گاز یا مایع به كار می رود.

ترانسدیوسر وسیله ای است كه كار آن تبدیل حالات انرژی به یكدیگر است ، یعنی  در صورتی كه همراه ترانسدیوسر  یك سنسور فشار داشته باشیم ، پارامتر  توسط سنسور فشار اندازه گیری می شود و مقدار مشخص شده بهترانسدیوسر تحویل داده می شود ،بعد ترانسدیوسر آن را به یك سیگنال الكتریكی قابل درك برای كنترلر و قابل فرستادن به وسیله سیم های فلزی ، تبدیل می كند . در نتیجه همیشه خروجی یك ترانسدیوسر ، سیگنال الكتریكی می باشد كه می تواند ویژگیها و پارامترهای الكتریكی نظیر ولتاژ ، جریان و فركانس را در سمت دیگر خط تغییر دهد ، البته  باید در نظر داشت كه سنسور انتخابی از نوع سنسورهایی باشد كه مبدل پارامترهای فیزیكی به الكتریكی باشد و بتواند به طور مثال دمای اندازه گیری شده را به یك سیگنال بسیار ضعیف تبدیل كند كه در مرحله بعدی به ترانسدیوسر  وارد شده و سپس به مدارهای الكترونیكی تحویل داده می شود.

ترانسمیتر فشار هم در كنترل فشار و نمایش مقدارهای فشار به كار می رود هم به عنوان ترانسمیتر مقادیر سطح مایعات در مخازن كاربرد دارد و در مدلهای دیفرانسیلی ( ترانسمیتر اختلاف فشار ) در مانیتورینگ و كنترل به كار برده می شوند.این تجهیزات اگر در نوع مدلهای قلمی باشند دارای قیمت ارزان هستند .ترانسمیتر فشار برای اندازه گیری دقیق فشار مكانیزمهای متفاوتی را به كار می برد كه در اكثر مدلها از نوع استرین گیج در المان سنسور ترانسمیتر استفاده می شود. نكته دیگر دقت وسایل می باشد كه در ترانسمیترهای آزمایشگاهی دقیق و یا پیشرفته تا بیست و پنج صدم درصد و یا بالاتر و در مدلهای عادی و معمولی تا نیم درصد می باشد.

hنواع ترانسمیتر فشار
  • ترانسمیتر فشار به همراه نمایشگر

  • ترانسدیوسر و ترانسمیتر
  • •    ترانسمیتر فشار مخصوص محیط های انفجاری

كنترلر فشار یا پرشر سوئیچ ضد انفجار برای كلاس یك و دو و زونها یا نواحی این محدوده در رنجهائی از خلاء تا فشار گستره وسیعی را پوشش میدهد . در كد انتخابی میتوان كانكشن پروسه ، نوع سنسور ، و رنج و حتی نوع سوئیچ خروجی را تعیین نمود . پرشر سوئیچ در صنعت به دلیل الزامات ایمنی كه فشار بالا دارد و خطراتی كه این فشار برای افراد و كارخانجات ایجاد میكند از اهمیت بالائی برخوردار است و در بیشتر پروسه های صنعتی شیمیائی ، پالایشگاهی ، نفت و گاز و پتروشیمی كاربرد فراوان دارند .

  • ترانسمیتر فشار تفاضلی

  • ترانسدیوسر و ترانسمیتر
  • ترانسمیتر اختلاف فشار در مواردی استفاده میشود كه لازم است اختلاف فشاردو نقطه به صورت الكتریكی اندازه گیری شده و به یك سیگنال قابل انتقال تبدیل شود
  • •    ترانسمیتر فشار هوشمند

  • ترانسدیوسر و ترانسمیتر
  • •    ترانسمیتر فشار پایین

    •    ترانسمیتر فشار صنعتی

    •    ترانسمیتر فشار قلمی

ترانسدیوسر و ترانسمیتر

  • هم چنین دسته ای از ترانسمیترهای فشار موجود هستند كه برای اندازه گرفتن شكل پویای تغییرات سریع طراحی می شوند. مثالی كه می توان از كاربرد این نوع ترانسمیترهای فشار بیان كرد اندازه گرفتن فشار احتراق سیلندر موتور و یا گاز توربین است.

در انتخاب ترانسمیترهای فشار بایستی نكات زیر را در نظر داشت.

  • منفی یا مثبت بودن فشار
  • دقت  وسیله
  • مطلق یا نسبی بودن فشار
  • محدوده اندازه گیری
  • نوع خروجی لازم
  • نوع خورندگی ماده
به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 2431

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ