تغییر ریل واردات برندها به كشور
تغییر ریل واردات برندها به كشور
واتساپ: 09018317558 02142326

تغییر ریل واردات برندها به كشور

تغییر ریل واردات برندها به كشور

همزمان با توافق سه‌جانبه «گمرك»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «تولیدكنندگان داخلی پوشاك»، ریل واردات برندها به كشور تغییر كرد.

آمارهای رسمی حاكی از این است كه پوشاك از جمله كالاهایی است كه بیشترین فراوانی قاچاق را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است. در این میان، با توجه به پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، مسوولان دولتی با هدف كاهش قاچاق پوشاك خارجی و حمایت از تولیدكنندگان داخلی، هشت برنامه جدید را در دستور كار قرار دادند. در اولین قدم وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شده پس از ثبت برند انواع پوشاك توسط نمایندگی رسمی، نسبت به ثبت سفارش كالا اقدام كند. به اعتقاد كارشناسان، این تصمیم به عملیات شناسایی برندهای رسمی از تقلبی نیز كمك خواهد كرد؛ چراكه از حدود 200 نمایندگی برند خارجی شناسایی‌شده در سراسر كشور، تنها یك چهارم آنها اقدامات مربوط به ثبت برند را انجام داده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، مطابق با توافق جدید ضدقاچاق، از تبلیغات شركت‌های فاقد نمایندگی نیز جلوگیری به عمل می‌آید. انجام حسابرسی پس از ترخیص با هدف تطابق حجم كالا با حقوق و عوارض گمركی، اجرایی كردن طرح شماره باركد و شناسه كالا به‌منظور شفافیت در واردات و درج قیمت رسمی ارائه‌شده از شركت مادر روی كالا، از جمله برنامه‌های توافق شده است.

واردات برندها به ایران

ساماندهی ورود برندهای پوشاك از زمان ثبت سفارش تا ترخیص از گمرك كلید خورد. براساس توافق سه‌جانبه میان گمرك، وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدكنندگان پوشاك هشت برنامه حمایتی از تولیدكنندگان پوشاك در دستور كار قرار گرفت كه در این‌خصوص می‌توان به حسابرسی برندهای معروف پوشاك و اجرای شماره باركد و شناسه‌كالا اشاره كرد. تغییر ریل واردات برندها در حالی در دستور كار قرار گرفته كه پیش از این ورود كالاهای مشابه تولید داخل مانند پوشاك، كیف، كفش، میوه و خشكبار و اقلامی از این قبیل به‌صورت ملوانی و گذرمرزی نیز در راستای حمایت از واحدهای تولیدی ممنوع شده بود. استقرار كارشناسان گمرك در مبادی ورودی مناطق آزاد كشور از دیگر موافقت‌نامه‌هایی است كه در راستای نظارت بر روند ورود كالا درنظر گرفته شده است، پیش از این گمرك تنها در مبادی خروجی مناطق آزاد مستقر بود و نظارتی بر واردات كالا از مبادی ورودی این مناطق صورت نمی‌گرفت. براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال 94 بیشترین فراوانی قاچاق به پوشاك، مواد غذایی، گوشی تلفن‌همراه، شمش طلا و انواع لوازم‌خانگی اختصاص داشته است.

تغییر ریل واردات برندها به كشور

براساس آمار اعلام‌شده 41 درصد از حجم قاچاق به این بخش اختصاص داشته است. با توجه به آمار مذكور ارزش قاچاق «پوشاك» در سال 94 برابر با 2 میلیارد و 368 میلیون دلار بوده است و در این سال براساس كشفیات صورت‌گرفته بیش از 9 میلیون و 900هزار ثوب (واحد شمارش لباس دوخته) پوشاك قاچاق كشف شده است. در سال 95 مقدار كشفیات البسه بیش از 5/ 8 میلیون ثوب ثبت شده است.

 هشت برنامه حمایتی

با توجه به دستورالعمل تدوین‌شده گمرك با هدف حمایت از تولید ملی حسابرسی پس از ترخیص را درباره برخی برندها اجرایی می‌كند تا مشخص شود پوشاك موجود در بازار برخی برندهای معروف آیا پس از طی تشریفات كامل گمركی وارد كشور شده یا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركی و با دور زدن قانون وارد شده‌اند تا در نخستین فرصت نسبت به جریمه‌های سنگین این برندها اقدام شود. از سوی دیگر براساس این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شده است تنها پس از ثبت برند انواع پوشاك از سوی نمایندگی نسبت به ثبت‌سفارش اقدام كند.

كارشناسان معتقدند طرح این موضوع در صورتی امكان‌پذیر خواهد بود كه هماهنگی با برندهای مرجع صورت گیرد و امتیاز ثبت سفارش فقط به نمایندگان رسمی اختصاص یابد. از سوی دیگر امتیاز ثبت سفارش باید برای متقاضیانی صادر شود كه از شركت مادر مجوز داشته باشند. یكی دیگر از برنامه‌های حمایتی گمرك جلوگیری از نصب تابلوهای تبلیغاتی برای شركت‌هایی است كه نمایندگی ندارند كه می‌تواند در كاهش سوءاستفاده از برندهای معروف پوشاك موثر باشد.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

همچنین براساس این دستورالعمل برندهای وارداتی ملزم به درج شماره باركد GTIN (شناسه كالای بین‌المللی) و شناسه كالا برای شفافیت هر چه بیشتر واردات پوشاك خواهد شد و نمایندگی‌ها مكلف به ثبت قیمت رسمی ارائه شده از شركت مادر كه صحت آن به تایید مقام‌های صلاحیت‌دار كشور مبدأ (اتاق بازرگانی) و رایزن جمهوری اسلامی ایران در كشور مبدا رسیده باشد، هستند و به هنگام اخذ گواهی ثبت نمایندگی از مركز اصناف (قبل از واردات كالا) باید شناسه لازم را در سامانه TSC اخذ و به گمرك اجرایی ارائه كنند.

پیش‌بینی درج قیمت براساس لیست اصلی شركت مادر در حالی مطرح شده كه در حال حاضر بسیاری از برندهای موجود در كشور با قیمت‌های متفاوت از شركت مادر در كشور عرضه می‌شوند و این امر پیش‌بینی درج قیمت را با شائبه‌هایی مواجه می‌كند. در این خصوص ‌محمد مهدی رئیس زاده دبیر انجمن نساجی با اشاره به اینكه از زمان اجرای طرح ارائه لیست شركت مادر الزامی است می‌گوید: دوگانگی قیمت‌ها به دلیل تقلبی بودن برخی برند‌ها در كشور است چرا كه در دوران تحریم امكان اخذ نمایندگی از سوی شركت‌های مادر وجود نداشت. از سوی دیگر در حال حاضر برخی از تولیدات براساس سفارش صورت می‌گیرد كه این امر تفاوت قیمت را به همراه داشته است. براساس دستورالعمل تدوین شده ثبت سفارش پوشاك باید به نام دارنده گواهی فعالیت نمایندگی صورت گیرد و در هنگام اظهار پوشاك به گمرك مشخصات كالای وارداتی و نشان تجاری پوشاك ثبت شود.

تغییر ریل واردات برندها به كشور

همچنین براساس این دستورالعمل واردكنندگان ملزم شده‌اند ارزش انواع پوشاك با برندهای مربوط باید در سامانه TSC گمرك ایران برمبنای هر ثوب تعیین و اعلام شود. براساس دستورالعمل مذكور كلیه واردكنندگان پنج گروه كالایی (پوشاك، كفش، منسوجات خانگی، پارچه و اجزای پوشاك) باید براساس مدت زمان درنظر گرفته شده نسبت به تهیه شناسنامه، اخذ یا ثبت شناسه كالاهای وارداتی خود اقدام كنند.

براساس زمانبندی صورت گرفته گروه كالایی پوشاك و كفش حداكثر تا 31 اردیبهشت سال جاری مهلت دارند تا نسبت به اخذ شناسه كالا اقدام كنند و حداكثر مهلت پیش‌بینی شده برای نصب شناسه كالا برای این دو گروه نیز تا 31 تیر سال جاری در نظر گرفته شده است. سه گروه كفش، ‌منسوجات خانگی، پارچه و اجزای پوشاك نیز برای اخذ شناسه كالا تا 31 تیرماه مهلت دارند و برای نصب شناسه نیز برای این گروه تا 31 شهریور ماه زمان تعیین شده است. از سوی دیگر براساس زمانبندی در نظر گرفته شده مهلت لازم برای اخذ و نصب شناسه كالا برای تولیدكنندگان داخلی نیز در گروه‌های فوق چهار ماه پس از تاریخ‌های در نظر گرفته شده برای برندهای وارداتی خواهد بود. این گزارش حاكی است با توجه به پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرك انتظار می‌رود با همكاری و هماهنگی بیشتر سازمان‌ها و نهادهای مسوول روند كاهش قاچاق پوشاك خارجی و حمایت از تولیدكنندگان داخلی سرعت بیشتری به خود بگیرد. گمرك ایران پیش از این نیز در بخشنامه‌های جداگانه‌ای ورود پوشاك از محل رویه‌های ملوانی، گذرمرزی یا با درخواست سازمان‌ها و یا در پوشش مصوبه‌های كار ویژه مرز را ممنوع اعلام كرده بود.

تغییر ریل واردات برندها به كشور

همچنین گمرك ایران در بخشنامه دیگری به گمرك‌های سراسركشور اعلام كرد تا در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر و پس از اقدام‌های لازم نسبت به ارزشگذاری كالاهای وارده به مناطق آزاد اقدام و بر اساس ارزش اعلامی گمرك وفق مقررات مناطق آزاد نسبت به اخذ عوارض اقدام كنند كه یكی از محورهای اصلی این بخشنامه پوشاك است. از سوی دیگر براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی پوشاك وارداتی از تركیه تنها به‌صورت تجاری و بدون اعمال هر گونه تخفیف منطقه و رعایت شرایط عمومی صادرات و واردات كشور و سایر مقررات و بخشنامه‌های مربوطه و نیز داشتن گواهی مبدا و همچنین حمل مستقیم از تركیه، پس از انجام تشریفات گمركی نسبت به ترخیص پوشاك اقدام شود.

پوشاك در رده هفت صنعت استراتژیك

صنعت نساجی و پوشاك جزو هفت صنعت استراتژیك (خودرو، فولاد، نساجی و پوشاك، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی و كاشی و سرامیك) در كشور محسوب می‌شود كه براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404 دستیابی به جایگاه سوم صنعت نساجی در منطقه و رسیدن به رتبه پنجاهم جهان با تكیه بر رقابت‌پذیری، نوسازی و سرمایه‌گذاری همراه با توسعه فناوری و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید برای آن پیش‌بینی شده است. برنامه حمایتی برای واحدهای تولید پوشاك در حالی صورت گرفته كه در این صنعت استراتژیك در سال‌های گذشته همواره با چالش‌های بسیاری از جمله ورود پوشاك به‌صورت قاچاق مواجه بوده، چالشی كه برای عبور از آن سال گذشته ثبت برند‌های وارداتی را وزارت صنعت،معدن و تجارت به‌عنوان متولی این بخش در دستور كار قرار داد و حال در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه راهبردی برنامه‌های حمایتی جدید در دستور كار قرار گرفته است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت و در زمان تدوین برنامه راهبردی در مجموع بالغ بر 9‌هزار و 818 واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره برداری در صنایع نساجی و پوشاك در كشور فعال بوده‌اند كه این تعداد 11 درصد از كل بنگاه‌های فعال صنعتی كشور را تشكیل می‌دهد، آماری كه نشان دهنده سهم بالای واحدهای نساجی و پوشاك در بنگاه‌های صنعتی كشور است.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1335

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ