مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده
مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده
واتساپ: 09018317558 02142326

مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

هفت مرحله فراخوان ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده : قانون مالیات بر ارزش افزوده كه اجرای عملیاتی آن به مهرماه 1387 برمی گردد، از جمله قوانین مترقی در حوزه مالیات است كه تاكنون پیامدهای اثربخشی را برای اقتصاد كشور به دنبال داشته است. ایجاد منابع درآمدی پایدار برای تامین هزینه خدمات عمومی، بویژه خدمات زیربنایی شهری و خدمات بهداشتی و درمانی از جمله مهمترین پیامدهای اجرای این قانون تاكنون بوده است. مالیات بر ارزش افزوده در عین حالی كه نقش موثری در تامین درآمدهای پایدار دارد، بخش های تولیدی و صنعتی جامعه را تحت فشار مضاعف قرار نمی دهد، چرا كه بر اساس قانون، پرداخت این نوع از مالیات بر عهده مصرف‏ كنندگان نهایی گذاشته شده است.

مالیات مودیان

این قانون كه در خردادماه 1387 به تایید شورای نگهبان رسید، سازمان امور مالیاتی كشور را مكلف كرده است آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی لازم برای اجرای قانون را تهیه كند. سازمان نیز بر همین اساس از سال 1387 تاكنون طی هفت مرحله فراخوان از تمامی مودیان مالیات بر ارزش افزوده برای ثبت نام در سامانه مربوطه (WWW.EVAT.IR) دعوت كرده است. ماده 18 این قانون نیز مودیان را موظف كرده است به ترتیبی كه سازمان امور مالیاتی كشور تعیین و اعلام می نماید نسبت به ارائه اطلاعات درخواستی سازمان مذكور و تكمیل فرم های مربوطه اقدام و ثبت نام نمایند.

مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

سازمان امور مالیاتی كشور در اولین فراخوان خود در سال 1387، اشخاص حقیقی و حقوقی واجد حداقل یكی از شرایط زیر را دعوت به ثبت نام كرده است: الف) كلیه وارد كنندگان؛ ب) كلیه صادر كنندگان؛ ج) كلیه فعالان اقتصادی كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در سال 1386سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است؛ د) كلیه فعالان اقتصادی كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازین سال 1387، یك میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است.

بیشتر بدانید :

در مرحله دوم ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده نیز شاغلین به فعالیت در هر یك از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (96) قانون مالیات‌های مستقیم (بجز فعالیت‌های معاف موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده) به شرح زیر، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجرای این نظام مالیاتی شده بودند: كارخانه‌ها و واحدهای تولیدی كه برای آنها جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری از وزارتخانه‌ی ذیربط صادر شده یا می‌شود؛ بهره‌برداران معادن؛ ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین خدمات مالی؛ حسابداران رسمی شاغل و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران؛ ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای؛ ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتیك، رایانه‌ای اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و طراحی سیستم؛ متل‌ها و هتل‌های سه ستاره و بالاتر؛ بنكداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع كالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها؛ نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی؛ مؤسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذیربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری (به استثناء واحدهایی كه صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛ مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور؛مؤسسات تبلیغاتی و بازاریابی.

سازمان امور مالیاتی كشور در سومین فراخوان خود كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را كه براساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام ، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده بودند و در سال های 1387یا 1388مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها سه میلیارد ریال و بالاتر بود ، مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون قرار داد.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

فراخوان چهارم نیز آن دسته از فعالان اقتصادی را مشمول قرار می‏داد كه شاغل به فعالیتهای موضوع بند «ب» ماده «96» قانون مالیاتهای مستقیم محسوب می شدند. این گروه عبارت بود از: صاحبان كارگاه های صنعتی (اعم از صنفی و غیر صنفی كه دارای حداقل برق سه فاز 50 آمپر باشد)؛ فروشندگان طلا و جواهرو سایر فلزات زینتی (شامل پلاتین و نقره)؛ فروشندگان آهن‌آلات و سایر فلزات؛ صاحبان تالارهای پذیرائی و رستورانها؛ صاحبان متل و هتل‌های یك و دوستاره و هتل آپارتمان؛ صاحبان نمایشگاهها و فروشگاههای خودرو و بنگاه معاملات املاك؛ صاحبان تعمیرگاههای مجازخودرو؛ چاپخانه‌داران ؛ صاحبان دفاتراسناد رسمی؛ صاحبان مراكز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشتركین تلفن همراه و آژانس‌های پستی) و دفاتر خدمات دولت الكترونیك (پلیس+10)و دفاتر خدمات الكترونیك شهر؛ صاحبان دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی؛ صاحبان سینماها، تماشاخانه‌هاو مكانهای تفریحی و ورزشی.

بیشتر بخوانید :

سازمان امور مالیاتی در مرحله پنجم ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده آن دسته از اشخاص حقوقی را مشمول ثبت نام قرار داد در مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌ بودند و در هر یك از سال‌های 1387، 1388 یا 1389 مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها یك میلیارد ریال و بود. بر اساس فراخوان مرحله چهارم، همچنین كلیه اشخاص حقوقی كه قبل یا بعد از سال 1390 ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده و حائز شرایط مذكور در فراخوان های قبلی نگردیده‌ بودند، در صورتی كه مجموع فروش كالا و ارائه خدمات آنها در سال 1390 یا سال‌های بعد، به یك میلیارد ریال و بیشتر برسد، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذكور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون قرار می گرفتند.

مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

چلوكبابی‌ها، سالن‌ های غذاخوری، سفره خانه های سنتی و اغذیه فروشی‌ های زنجیره ای با مالكیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل كسب و كار و نوع مجوز نیز جزء گروه هایی بودند كه در مرحله ششم برای اجرای قانون بر مالیات ارزش افزوده فراخوان شده بودند.

سازمان امور مالیاتی در جدیدترین فراخوان از این گروه ها برای ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده دعوت به عمل آورده است: كلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد (كالا و خدمت) كه به موجب فراخوان‌های قبلی تاكنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، مشمول اجرای قانون خواهند شد.

اشخاص حقوقی كه بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می‌رسند و یا شروع به انجام فعالیت می‌كنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد (كالا و خدمت) از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت (عرضه كالا و ارائه خدمات) مشمول اجرای قانون می‌باشند. در متن اطلاعیه فراخوان مرحله هفتم ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده تاكید شده است كه فعالان اقتصادی كه واجد شرایط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هفتم ثبت نام این نظام مالیاتی جزو مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مكلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

بیشتر بدانید :

سازمان امور مالیاتی كشور در تمامی این اطلاعیه ها و فراخوان ها راهنمایی های لازم برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده در سامانه WWW.EVAT.IR را ارائه كرده است. مودیان مالیات بر ارزش افزوده همچنین می توانند با مراجعه به سامانه یادشده و یا مراجعه حضوری به ادارات كل امور مالیاتی استان و شهرستان ذیربط برای دریافت آموزش های رایگان در خصوص این نوع مالیات اقدام كنند.

مروری بر هفت مرحله فراخوان برای ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

نگاهی به حجم درآمدهای مالیاتی به دست آمده از قانون مالیات بر ارزش افزوده و پیامدهای اثربخش این قانون در بخش هایی همچون خدمات شهری و زیربنایی، خدمات بهداشت و درمان و سایر خدمات رفاهی نشان از برنامه ریزی و عملكرد موفقیت آمیز سازمان امور مالیاتی برای اجرای دقیق قانون مالیات بر ارزش افزوده دارد. از این رو انتظار می رود با گسترده تر شدن دایره شمول مودیان مالیات بر ارزش افزوده و همچنین دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده راه رهایی از اقتصاد نفتی هموارتر شده و از آسیب پذیری نظام اقتصادی كشور از تكانه ها و نوسانات بیرونی برای همیشه كاسته شود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1083

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ