هزینه ترخیص کالا از گمرک
هزینه ترخیص کالا از گمرک
واتساپ: 09018317558 02142326

هزینه ترخیص کالا از گمرک

کالاهای وارداتی برای عبور از گذرگاه قانونی کشور نیازمند طی کردن فرایند ترخیص گمرکی هستند. ترخیص از گمرک، مراحلی دارد و صاحبان کالاهای وارداتی باید هزینه‌هایی همچون حقوق و عوارض گمرکی، هزینه بارگیری، هزینه باربری، انبارداری، هزینه تخلیه کالا و … را بپردازند تا مجاز به وارد کردن کالاها به کشور شوند. در این مطلب می‌خواهیم راجع به هزینه ترخیص کالا از گمرک به طور کامل توضیح دهیم. لطفا همراه ما باشید.

ترخیص کالا از گمرک چیست

پیش از بررسی هزینه ترخیص کالا از گمرک ابتدا لازم بدانیم یک توضیح کلی درباره مرحله ترخیص کالا از گمرک توضیح دهیم. کالاها بعد از وارد شدن به کشور، اجازه ورود به بازار کشور را نخواهند داشت و باید مرحله ترخیص از گمرک را هم بگذرانند. ادارات گمرک دارای دفاتری در بنادر، فرودگاه‌ها و مرزها هستند که وارد کنندگان کالاها باید برای جابجایی کالاهای وارداتی خود از طریق این دفاتر اقدام نمایند.

در مرحله ترخیص کالا امور مهمی انجام می‌شود، در این فرایند ابتدا لازم است وارد سامانه EPL شده و اظهارنامه در سامانه تکمیل گردد. همچنین باید مدارکی هم ارائه شوند که این مدارک شامل کپی کارت بازرگانی معتبر، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور، اعلامیه تامین ارز، پروفرما یا پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش، بیمه‌نامه، پروانه بهره برداری و … هستند. پس از ارائه مدارک و تکمیل اظهارنامه، اسناد و مدارک در دایره احراز هویت اداره گمرک بررسی می‌شوند و سپس کالا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت با صدور سند ترخیص، کالا وارد مرحله انبارداری و اجازه بارگیری می‌شود و با پرداخت هزینه‌های انبارداری، صاحب کالا می‌تواند وسیله نقلیه مدنظر خود را وارد گمرک کرده و بارگیری کالاهای خود را انجام دهد.

ترخیص-کالا

ترخیص-کالا

هزینه ترخیص کالا از گمرک

 

لازمه ترخیص کالا از گمرک، پرداخت هزینه‌های مربوطه در مراحل مختلف است. هزینه‌های گمرکی توسط وارد کننده محصول پرداخت می‌شود و شامل موارد مختلفی در مراحل ترخیص از گمرک می‌باشد. تعرفه‌های گمرکی یکسان هستند و میان گمرک‌های کشور از نظر میزان هزینه‌های دریافتی، تفاوتی وجود ندارد. این هزینه‌ها عبارتند از :

 

هزینه کارت بازرگانی

 

وارد کنندگان کالا باید دارای کارت بازرگانی باشند و دریافت کارت بازرگانی هم هزینه‌هایی دارد. کسانی که کارت بازرگانی دارند، در پایان هر سال هم مالیات پرداخت می‌کنند و این مورد را هم می‌توانیم در لیست هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک قرار دهیم.

 

 بازرسی کیفی

 

یکی از مراحل پرداخت هزینه ترخیص کالا از گمرک، در مرحله بازرسی کیفی است البته با توجه به اینکه بارزسی کیفی اولیه کالاها توسط فروشنده انجام می‌گیرد، هزینه آن نیز توسط خود فروشنده پرداخت می‌شود.

 

هزینه حمل و نقل

 

هزینه حمل کالا به عهده خریدار می‌باشد و مبلغ آن تحت تاثیر برخی عوامل متغیر است به همین دلیل نمی‌توان هزینه ثابتی را اعلام کرد. شیوه‌های مختلف حمل کالا شامل حمل زمینی، دریایی و هوایی هستند که حمل هوایی هزینه بیشتری دارد. شما باید متناسب با کشور مبداء، یکی از این روش‌ها را انتخاب نمایید.

 

بیمه کالا

 

از عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک، بیمه کالاست و توصیه می‌شود حتما کالاهای وارداتی خود را بیمه کنید تا اگر در حین حمل و نقل با مشکلی مواجه شدند و آسیبی به آنها وارد شد بتوانید از طریق بیمه برای دریافت خسارت اقدام نمایید.

بازرسی کالا

بازرسی کالا

هزینه‌های بازرسی کالا

 

پس از ورود کالا به گمرک، باید هزینه مربوط به بازرسی کالا توسط صاحب آن پرداخت شود. کالاها بعد از تخلیه در گمرک، وارد مرحله بارزسی می‌شوند و یک کارشناس اقدام به بررسی کالاها می‌کند. هزینه ترخیص کالا از گمرک در مرحله بازرسی کالا بستگی به مقدار و حجم محصولات دارد و نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

 

هزینه‌های انبارداری

 

از دیگر هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا، هزینه انبارداری است. صاحب کالا باید با توجه به حجم و تعداد محصولات وارداتی، هزینه محاسبه شده توسط گمرک را پرداخت کند. در بیشتر موارد، هزینه انبارداری با هزینه حمل و نقل باهم پرداخت می‌شوند اما اگر در زمان حمل کالا هزینه انبارداری آن پرداخت نشده باشد، باید به صورت مجزا به انبار گمرک پرداخت گردد.

 

هزینه‌های دموراژ

 

در لیست هزینه ترخیص کالا، هزینه‌های دموراژ نیز قرار دارد. اگر صاحب کالا موفق به ترخیص محصولات وارداتی خود در زمان معین نشده باشد و کالا به موقع از انبار خارج نشود، باید هزینه به تعویق افتادن ترخیص پرداخت گردد.

تعرفه گمرکی

تعرفه گمرکی

عوارض و حقوق ورودی

 

ادارات گمرک کشور در ازای ارائه خدمات به وارد کنندگان کالا، حقوق و عوارض دریافت می‌کنند. میزان حقوق ورودی برای ترخیص کالا از گمرک شامل 4 درصد ارزش گمرکی و سود بازرگانی می‌باشد. عوارض و حقوق ورودی باید به حساب نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران واریز شود همچنین 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از میزان هزینه‌های پرداختی برای سازمان استاندارد واریز می‌شود.

حقوق ورودی کالا، شامل حال تمام محصولات از نو تا دسته دوم می‌باشد. همچنین سود بازرگانی را هم دولت تعیین می‌کند و یک نوع دریافتی برای واردات قطعی است.

 

تعرفه گمرکی

 

تعرفه گمرکی توسط سازمان گمرک برای برقراری توازن در واردات تعیین می‌شود و وارد کنندگان کالا باید در زمان واردات کالا، تعرفه را پرداخت نمایند. میزان تعرفه به دو صورت درصدی و مختلط محاسبه می‌شود. در روش محاسبه مختلط، تعرفه کالا طبق ارزش و هزینه ثابت آن حساب می‌شود و در روش درصدی هم دو درصد از ارزش محموله و واحدی از کالا، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

واردات-و-ترخیص-کالا

واردات-و-ترخیص-کالا

هزینه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام

 

اگر کالاهای وارداتی شما وارد گمرک فرودگاه امام شده‌اند و درباره هزینه ترخیص کالا از این گمرک سوال دارید، لازم است بدانید که هزینه ترخیص کالا در تمام گمرکات کشور یکسان می‌باشد. در واقع در گمرکات کشور، از نظر محاسبه هزینه‌های ترخیص کالا هیچ تفاوتی وجود ندارد. مواردی مثل حقوق و عوارض ورودی، هزینه انبارداری، هزینه بیمه و …. در هزینه ترخیص کالا موثر هستند.

 

کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک

 

همانطور که در مطلب مطالعه کردید، هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل موارد مختلفی است اما آیا می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد؟ به شما توصیه می‌شود برای کاهش هزینه‌های ترخیص کالاهای وارداتی خود از گمرک، از یک کارشناس ترخیص گمرک کمک بگیرید. ترخیص کار با توجه به اطلاعاتی که درباره قوانین و شرایط ترخیص کالا از گمرک دارد، می‌تواند در کمترین زمان و با هزینه مناسب، کالاهای شما را ترخیص کند.

در صورت تمایل به دریافت راهنمایی از کارشناس ترخیص گمرک، ترخیص کاران شرکت بازرگانی پرشین تجارت دوان به عنوان بهترین کارشناسان در این زمینه شناخته می‌شوند. می‌توانید برای بهره مندی از خدمات منحصر به فرد، با کارشناسان این شرکت تماس حاصل بفرمایید و صفر تا صد ترخیص کالاهای خود از گمرک را به کارشناس بسپارید.

ترخیص کالا از گمرک چه هزینه‌هایی دارد؟

هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل مواردی به شرح حقوق و عوارض ورودی، هزینه انبارداری، هزینه بیمه و … می‌باشد.

میزان حقوق ورودی برای ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

حقوق ورودی توسط اداره گمرک در ازای ارائه خدمات دریافت می‌شود و میزان آن شامل 4 درصد ارزش گمرکی و سود بازرگانی می‌باشد.

هزینه‌های انبارداری کالا چقدر است؟

هزینه انبارداری کالا با توجه به حجم و تعداد کالا و همچنین تعداد روزهای انبار شدن کالا در انبارداری محاسبه می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-12-2
0 97

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ