گمرك ورود «تیلاپیای» زنده به كشور را ممنوع كرد
گمرك ورود «تیلاپیای» زنده به كشور را ممنوع كرد
واتساپ: 09018317558 02142326

گمرك ورود «تیلاپیای» زنده به كشور را ممنوع كرد

 ورود «تیلاپیای» زنده به كشور ممنوع شد

گمرك ورود «تیلاپیای» زنده به كشور را ممنوع كرد ، یك كارگاه غیر مجاز پرورش ماهی در اراك توسط سازمان محیط زیست پلمب شد.كارشناس ارشد دفتر آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست: همانظور كه می دانید سازمان محیط زیست با هر گونه پرورش و تكثیر و واردات ماهی زنده تیلاپیا بشدت مخالف است و ریاست سازمان نیز دلایل این مخالفت را به وزارت جهاد كشاورزی و سازمان بازرسی كل كشور كتباً اعلام كرده‌اند

مدیرعامل اتحادیه تكثیر و پرورش و صادرات آبزیان:  در بسیاری از مقالات علمی هم آمده كه اقشار آسیب پذیر و خانم‌های باردار با احتیاط از این گوشت استفاده كنند و تا جای امكان استفاده نكنند. چه دلیلی دارد گوشتی را كه می‌دانیم برای سلامت مشكل ساز است ترویج كنیم؟»

 

 در پی اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ، اداره گمرك با صدور بخشنامه‌ای به تمامی واحدهای گمرك كشور اعلام كرد كه با هر گونه واردات ماهی زنده تیلاپیا كه یك گونه آبزی بشدت مهاجم و مخرب اكوسیستم‌های آبی است برخورد كرده و مانع از ترخیص آن توسط گمركات شوند.این دستور در حالی صادر شده كه سازمان حفاظت محیط زیست 8سال است كه با هرگونه تكثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در كشور توسط شیلات مخالف است اما سازمان شیلات با توجیه اشتغال‌زایی و به دلیل سود كلان حاصل از پرورش آن همچنان به تكثیر و پرورش این گونه غیر بومی و بشدت مهاجم كه می‌تواند نسل تمامی ماهیان بومی كشورمان را با نابودی مواجه كند اصرار دارد. در همین حال سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته موفق شد یك واحد كارگاهی غیر مجاز را كه اقدام به پرورش ماهی تیلاپیا می‌كرد شناسایی و با حكم قضایی پلمب كند.

بیشتر بدانید :

امید صدیقی، كارشناس ارشد دفتر آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به «ایران» گفت: همانطوركه می‌دانید سازمان محیط زیست با هر گونه پرورش و تكثیر و واردات ماهی زنده تیلاپیا بشدت مخالف است و ریاست سازمان نیز دلایل این مخالفت را به وزارت جهاد كشاورزی و سازمان بازرسی كل كشور كتباً اعلام كرده‌اند. با این حال انجام كار تحقیقاتی بر روی گونه‌های غیر بومی و مهاجم با رعایت ملاحظات محیط زیستی و در شرایط كاملاً ایزوله از نظر سازمان منعی ندارد و به همین دلیل محیط زیست چند سال قبل با انجام مطالعات بر روی ماهی تیلاپیای نیلی در مركز تحقیقات شیلات یزد موافقت كرد كه متأسفانه آنها به تمامی تعهدات‌شان پایبند نبودند و بعضاً شاهد خروج این ماهی به سایر حوضچه‌های پرورشی در این استان بودیم.

این كارشناس افزود: امروز بلایی كه بر سر رودخانه‌ها و آبزیان استان خوزستان به دلیل ورود یك نوع ماهی تیلاپیا به نام تیلاپیای زیلی آمده بر كسی پوشیده نیست و چون بیم آن می‌رود كه تیلاپیا نیز همچون سایر گونه‌های مهاجم و غیر بومی كه توسط دستگاههای مختلف در دهه‌های گذشته به كشور وارده شده، به تمامی آب ها و اكوسیستم‌های داخلی كشور وارد شود لذا اعلام كرده‌ایم جز مركز تحقیقاتی بافق یزد هیچ مركز دیگری حق تكثیر این ماهی را ندارد. درهمین راستا با تلاش همكاران محیط زیستی مان در اداره كل محیط زیست استان مركزی، 6000 بچه ماهی غیر بومی و مهاجم تیلاپیا كه در یك كارگاه غیرمجاز اطراف اراك گزارش شده بودند با شكایت محیط زیست به دادگاه و با حكم دادستان معدوم شدند و با متخلف برخورد قضایی صورت گرفت.بنا بر اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، گونه آبزی تیلاپیا یكی از انواع ماهیان بشدت مهاجم جهان است كه اگر به عنوان گونه غیر بومی وارد اكوسیستم‌های آبی شود می‌تواند نسل تمامی ماهیان بومی را با انقراض مواجه كند.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

با این حال از 5 سال پیش به دلایل ناشناخته، گونه‌ای از ماهی تیلاپیا تحت عنوان تیلاپیای زیلی وارد آب های استان خوزستان شده كه این امر خسارت شدیدی به صیادان و حتی پرورش دهندگان ماهی در این استان وارد ساخته است و نسل ماهی بومی خوزستان به نام شیربت را با انقراض مواجه ساخته است. با این وجود هنوز هیچ مرجعی در كشور مسئولیت ورود این ماهی به رودخانه‌های این استان را نپذیرفته است و بدون اینكه راهكاری برای مقابله با این ماهی مهاجم اتخاذ شود تلاش می‌شود تا تیلاپیای نیلی كه به مراتب خطرناك‌تر از تیلاپیای زیلی است در كشور تكثیر و پرورش داده شود.

ازاین رو معصومه ابتكار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی قبل با ارسال نامه‌ای به گمرك كشور، اعلام كرد با توجه به تهدیدات وسیع گونه‌های غیر بومی و مهاجم تیلاپیا و جهت جلوگیری از ورود غیر مجاز آن هر گونه واردات ماهی زنده به كشور ممنوع شود. در همین راستا علی اكبر شامانی مدیركل مركز واردات و امور مناطق آزاد ویژه، به تمامی گمركات اجرایی اعلام كرده است طبق مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جلوگیری از ترخیص گونه‌های غیر بومی و مهاجم تیلاپیا، نظر به اینكه جهت جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی واردات محموله ماهی زنده ملزم به ارائه گواهی سازمان حفاظت محیط زیست شده است وفق مقررات عمل شده و هر گونه ترخیص محموله‌های ماهی زنده از گمركات كشور ممنوع شود.

مخالفان ماهی تیلاپیا

حالا اما فقط این سازمان محیط زیست نیست كه مخالف ماهی تیلاپیا است بلكه وزارت نیرو نیز با پرورش این ماهی مخالف است و نسبت به ورود احتمالی آن به مخازن پشت سدها ابراز نگرانی كرده و هشدار داده است. در همین حال مدیرعامل اتحادیه تكثیر و پرورش و صادرات آبزیان نیز اخیراً اعلام كرده است: «هرچیزی كه تولید آن سودآور است نباید وارد مملكت كنیم. در درجه اول گوشت تیلاپیا گوشت ماهی بی‌كیفیتی است كه بعضاً مضر هم هست. در بسیاری از مقالات علمی هم آمده كه اقشار آسیب پذیر و خانم‌های باردار با احتیاط از این گوشت استفاده كنند و تا جای امكان استفاده نكنند. چه دلیلی دارد گوشتی را كه می‌دانیم برای سلامت مشكل ساز است ترویج كنیم؟»

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 924

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ